milt??

Moderator: ArcherBarry

Reageer

milt??

hallo, ik zat ff rond te kijken op deze site, en ik heb een vraag die heel dom zal afsteken naast al deze hoog intelligente discussies, maar hier komtie toch:

waar zit je milt, wat doettie en waarom??

ik heb 6 jaar biologie gehad op school en ik kan me niet herrineren dat mij ooit is uitgelegd waar dat ding voor is... wie kan me helpen??

Thijs

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: milt??

Linksonder het middenrif en hij doet iets om je bloed proper te houden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: milt??

op google zal je wel een tekening makkelijk kunnen vinden voor de plaats, anders raadpleeg je maar een een boek over de menselijke anatomie.

functies milt:

-vorming plasmacellen uit lymfocyten --> maken van antilichamen

-afbraak verouderde rode bloedcellen

-regulerende functie ivm afbraak-aanmaak bloedcellen
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: milt??

Ik heb altijd geleerd dat de milt voorkomt dat je over je grenzen heen gaat qua inspanning. Een paard heeft bijvoorbeeld geen milt. Deze kan zich dan ook werkelijk dood rennen.

Berichten: 704

Re: milt??

de milt bestaat uit een rode pulpa en een witte pulpa. De witte pulpa heeft een functie bij het afweersysteem en bevaat dan ook veel follikels van B-cellen.

De rode pulpa heeft als functie om rode bloedcellen af te breken door de macrofagen die er zitten.

Berichten: 67

Re: milt??

Daarnaast heeft de milt ook een 'spons werking'. In een acuut geval is de milt in staat om extra bloed door het lichaam te circuleren. Het is dus op te vatten als een '(grote) lymfeknoop (maakt ook onderdeel uit van het RES systeem)' en als bloedreservoir.

Berichten: 704

Re: milt??

Daarnaast heeft de milt ook een 'spons werking'. In een acuut geval is de milt in staat om extra bloed door het lichaam te circuleren. Het is dus op te vatten als een '(grote) lymfeknoop (maakt ook onderdeel uit van het RES systeem)' en als bloedreservoir.


en als bloedzuiveringsinstallatie --> een lymfeknoop is geen bloedzuiverend orgaan. Het is alleen betrokken bij immunologische responsen (aanmaak B-cellen in de cortex en T-cellen in de paracorticale gebieden)

Berichten: 67

Re: milt??

Stralen schreef:Daarnaast heeft de milt ook een 'spons werking'. In een acuut geval is de milt in staat om extra bloed door het lichaam te circuleren. Het is dus op te vatten als een '(grote) lymfeknoop (maakt ook onderdeel uit van het RES systeem)' en als bloedreservoir.


en als bloedzuiveringsinstallatie --> een lymfeknoop is geen bloedzuiverend orgaan. Het is alleen betrokken bij immunologische responsen (aanmaak B-cellen in de cortex en T-cellen in de paracorticale gebieden)


Maar bepaalde functies van te milt komen overeen met functies van de lymfeknoop. Vandaar die opvatting.

Re: milt??

sdekivit schreef:
Stralen schreef:Daarnaast heeft de milt ook een 'spons werking'. In een acuut geval is de milt in staat om extra bloed door het lichaam te circuleren. Het is dus op te vatten als een '(grote) lymfeknoop (maakt ook onderdeel uit van het RES systeem)' en als bloedreservoir.


en als bloedzuiveringsinstallatie --> een lymfeknoop is geen bloedzuiverend orgaan. Het is alleen betrokken bij immunologische responsen (aanmaak B-cellen in de cortex en T-cellen in de paracorticale gebieden)


Maar bepaalde functies van te milt komen overeen met functies van de lymfeknoop. Vandaar die opvatting.


dat is zonder meer waar :shock:

Berichten: 704

Re: milt??

Stralen schreef:Daarnaast heeft de milt ook een 'spons werking'. In een acuut geval is de milt in staat om extra bloed door het lichaam te circuleren. Het is dus op te vatten als een '(grote) lymfeknoop (maakt ook onderdeel uit van het RES systeem)' en als bloedreservoir.
en als bloedzuiveringsinstallatie --> een lymfeknoop is geen bloedzuiverend orgaan. Het is alleen betrokken bij immunologische responsen (aanmaak B-cellen in de cortex en T-cellen in de paracorticale gebieden)
dat tussen haakjes slaat dus op de lymfeknoop :shock:

--> de milt heeft geen cortex en produceert slechts B-cellen in de lymfoide follikels in de witte pulpa.

Re: milt??

Wat ik niet begrijp aangaande de milt. Ik hoorde steeds dat de milt rechts oneraan ligt, bij mezelf, links voor de ander die tegenover u staat. Klopt dat?

Reageer