Springen naar inhoud

Proef van Joule

• Log in om te kunnen reageren

sabineboerboom

sabineboerboom

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 april 2014 - 10:02

Hallo iedereen,

Ik moet voor natuurkunde een PO (V5) doen over de proef van Joule met een bijbehorend practicum (met Joule apparaat). 
Ik kom er helaas niet uit en mijn natuurkunde leraar is heel onduidelijk. 

Ik moet bewijzen dat alle arbeid die je erin stopt ook omgezet wordt in warmte met wat verlies natuurlijk.
De volgende formules moet ik hierbij gebruiken: 

W = Fwr.s
Q = C.(delta)T voor het potje

Q = c.m.(delta)T voor de inhoud van het potje (droog zand)

ik heb de volgende gegevens:
de massa van het gewicht

de massa van de inhoud 

het temperatuurverschil

de afstand

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 april 2014 - 10:26

Waarop loop je precies vast?

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

sabineboerboom

sabineboerboom

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 april 2014 - 10:39

Als ik ga berekenen kom ik op hele grote afwijkende getallen uit, en van mijn natuurkunde leraar moet ik eerst c en C uitrekenen, maar dit is raar her heb ik dan Q voor nodig. Terwijl het om Q gaat. En dan kan ik Q met Fwr.s uitrekenen maar dit is dan voor iedere Q hetzelfde getal?

En hoe bewijs je dat alle W Q wordt ? moet je ze dan gelijkstellen aan elkaar ?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 april 2014 - 11:03

Als ik ga berekenen kom ik op hele grote afwijkende getallen uit,

dat kan allerlei oorzaken hebben, zonder dat we die berekeningen zien kunnen we daar geen zinnig woord over zeggen.

van mijn natuurkunde leraar moet ik eerst c en C uitrekenen, maar dit is raar her heb ik dan Q voor nodig.

c van zand en C van je joulemeter berekenen uit Q is onmogelijk, want je hebt maar één vergelijking met twee onbekenden. En verder inderdaad onzinnig want zo heen en weer rekenend zal je altijd overeenkomende waarden berekenen en dus "bewijzen" dat W en Q gelijk zijn. 
Maar mogelijk wordt bedoeld:

• soortelijke warmtecapaciteit van zand kun je opzoeken in binas. Meet de massa zand en bereken zo hoeveel warmte nodig is om dat zand 1°C in temperatuur te verhogen.
  • De warmtecapaciteit van de joulemeter zou op het apparaat moeten zijn vermeld. Bij gebrek daaraan zou je moeten vaststellen van welk materiaal dat ding is gemaakt en wat het weegt, met die gegevens zou je de warmtecapaciteit van die joulemeter kunnen berekenen

En dan kan ik Q met Fwr.s uitrekenen maar dit is dan voor iedere Q hetzelfde getal?

Ik weet niet precies hoe jouw apparaat eruit ziet, er zijn verschillende versies in omloop, maar in principe moet je de uitgeoefende kracht en de afgelegde weg kunnen bepalen, bijvoorbeeld omdat een blokje aan een touwtje( zwaartekracht) een bepaalde afstand zakt. Zo ken je de uitgeoefende arbeid W

En hoe bewijs je dat alle W Q wordt ? moet je ze dan gelijkstellen aan elkaar ?

Zowel W als Q bereken je uit metingen. Als het goed is zijn ze gelijk. Maar het zou me verwonderen als dat netjes uitkwam. Schoolproefjes met warmte zijn notoir onnauwkeurig. Wel ideaal om te oefenen met foutendiscussies bij zo'n verslag.

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

sabineboerboom

sabineboerboom

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 april 2014 - 11:12

Bedankt voor je hulp tot nu toe. Ik had het ook aan mijn wiskunde B docent gevraagd en hij zei ook dat je moet weten waar het joule apparaat van gemaakt is. Terwijl mijn natuurkunde docent zegt dat dat niet uitmaakt? Maar fijn dat u ook zegt dat het wel uitmaakt ;)

Ik weet niet precies hoe jouw apparaat eruit ziet, er zijn verschillende versies in omloop, maar in principe moet je de uitgeoefende kracht en de afgelegde weg kunnen bepalen, bijvoorbeeld omdat een blokje aan een touwtje( zwaartekracht) een bepaalde afstand zakt. Zo ken je de uitgeoefende arbeid W

Maar die afstand is toch continue hetzelfde. Dus dan zou de W een continue getal zijn maar Q = |Wwr| = Fwr.s dus dan is Q ook continue hetzelfde. Ook voor de inhoud van het potje, of legt de inhoud van het potje geen afstand af, of is dat miss de diameter die die steeds aflegt? 

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 april 2014 - 11:19

Maar die afstand is toch continue hetzelfde. Dus dan zou de W een continue getal zijn maar Q = |Wwr| = Fwr.s dus dan is Q ook continue hetzelfde.

of die afstand steeds gelijk is weet jij uit je metingen. Omdat naar ik aanneem het potje en zijn inhoud ook niet veranderen zou je dus bij elke uitvoering een gelijke temperatuurverandering moeten waarnemen?

Ook voor de inhoud van het potje, of legt de inhoud van het potje geen afstand af, of is dat miss de diameter die die steeds aflegt? 

dat zand wordt in beweging gebracht, maar aan het eind van je proef staat alles weer stil en zou dus alle toegevoerde energie omgezet moeten zijn in warmte. 

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures