Help mij aan een leuk onderwerp voor een presentatie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Help mij aan een leuk onderwerp voor een presentatie

Beste mede chemici,

Vers uit de schoolbanken heb ik gesolliciteerd bij een groot bedrijf. En dit betreft meteen een vaste instelling. Tsja, wie niet waagt.. Ik ben al twee sollicitatierondes doorgekomen, maar nu staat over een aantal weken de volgende ronde voor de deur. Mij is verteld dat ik hier een presentatie zal moeten voorbereiden voor een aantal scientists en H&R medewerkers. Het onderwerp van de presentatie moet natuurlijk wel met chemie te maken hebben.

Natuurlijk kan ik een presentatie houden over mijn afstudeeronderzoek, maar misschien is het ook leuk om een actueel onderwerp te kiezen. Heeft een van jullie misschien een interessant onderwerp waar ik makkelijk een half uurtje mee vol krijg?

Jullie zijn bedankt!

Rondbodemkolfje

Berichten: 301

Re: Help mij aan een leuk onderwerp voor een presentatie

Zelf zou ik dan een sowieso een onderwerp uitzoeken wat bij het bedrijf past...
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Help mij aan een leuk onderwerp voor een presentatie

Houd het over je afstudeeronderzoek, en vertel er niet bij dat je op een internetforum hebt moeten informeren naar een geschikt onderwerp.
 
Waarom over je afstudeeronderzoek: Omdat je daar helemaal in zit, van alles over kunt vertellen en ook vragen over kunt beantwoorden. En bovendien, omdat het de meest diepgaande chemie is die je in je portfolio hebt. Als je beoordeeld wordt op een presentatie gaat het erom dat je laat zien dat je de diepgaande kennis die je bezit duidelijk en to the point kunt overbrengen aan mensen die er minder van weten dan jij. Met een presentatie over "een interessant onderwerp waar je makkelijk een half uurtje mee vol krijgt" kun jij je niet onderscheiden van (ik noem maar wat) een eerstejaars-student.
 
Waarom niet vertellen dat je er hier naar hebt moeten vragen: omdat dat een aantal suggesties kan wekken die je niet wil wekken:
 
- je hebt weinig eigen initiatief en/of creativiteit
- je hebt duidelijke aansturing nodig 
- je vindt je eigen afstudeeronderzoek niet geschikt om over te vertellen. Waarom niet, was het niet leuk, had je geen goede resultaten, of sta je er niet zo achter?
 
En ook belangrijk: Je hebt niet bij de opdrachtgever doorgevraagd om de randvoorwaarden van de opdracht duidelijk te krijgen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer