Database chemicaliën

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Database chemicali

Beste allen,
 
Ik heb een lijst van ongeveer 700 verschillende stoffen waarvan ik de massa wil weten. Nu is het natuurlijk ontzettend veel werk om de massa's van deze stoffen stuk voor stuk op te zoeken, dus is mijn vraag of er een (online) database bestaat waar je een lijst met stoffen kunt uploaden en dat je dan output krijgt met hierin de massa weergegeven. Ik hoor het graag.
 
Vriendelijke groet,
 
Dennis

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Database chemicali

Ik kan me er niet zoveel bij voorstellen. Er zijn talloze databases met stoffen, maar het opzetten en vullen ervan is geen sinecure, dus zijn die databases niet zomaar gratis beschikbaar.
 
Tegen betaling wel, en dan is de ChemOffice software van Cambridgesoft een mogelijkheid. Maar de kosten daarvan overstijgen die van een paar uur typwerk.
 
Sommige organisaties bieden wel gratis toegang tot hun database, het NIST webbookis een goed voorbeeld. Maar die zijn dan weer niet bedoeld en dus ook niet ingericht om grootschalig geautomatiseerd te benaderen.
 
Als je enige programmeerervaring hebt zou je wel iets kunnen maken dat steeds de benodigde gegevens opvraagt, het molecuulgewicht uit de verkregen informatie destilleert en dat vervolgens op de juiste plaats neerzet. Daarmee kun je wat tijd besparen. Je kunt natuurlijk ook proberen om een handige student of iets in die richting iets te laten maken.
 
Maar met een paar kanttekeningen:
 
1.Ik weet niet of NIST het toestaat om op deze manier grootschalig de database te plunderen
2. Ik weet dus ook niet of ze dit mogelijk actief blokkeren (met andere woorden, of een dergelijk scriptje lang zal werken)
3. Er is geen garantie dat alle stofnamen ook daadwerkelijk goed worden herkend.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Database chemicali

Chemspider heeft een API waar je zoiets in zou kunnen programmeren.
 
Zie http://www.chemspider.com/AboutServices.aspx?
 

Reageer