[wiskunde] kansrekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 272

[wiskunde] kansrekenen

Bij een scheikundeproef zijn 3 verschillende stoffen nodig. In het kastje staan er 26.

Hoeveel mogelijkheden zijn er om 3 stoffen uit de kast te pakken.

Is dit dezelfde vraag als hoeveel mogelijke combinaties zijn er?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] kansrekenen

Ja, vermits de volgorde van de verschillende stoffen niet uitmaakt (i.e. de combinatie van stoffen ADG is hetzelfde als GAD bijvoorbeeld).

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: [wiskunde] kansrekenen

Dit is toch met terugleggen? Waarom is het antwoord dan niet 203?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde] kansrekenen

Zonder terugleggen is het aantal mogelijkheden: 26P3 = 26!/(26-3)! = 26 [wortel] 25 [wortel] 24 = 15600 als de volgorde wel uitmaakt, en 26C3 = 26!/((26-3)![.]3!) = 2600 als de volgorde niet uitmaakt.

Met terugleggen is het aantal mogelijkheden: 263 = 17576 als de volgorde wel uitmaakt, en 26 + 26 :roll: 25 + 26C3 = 3276 als de volgorde niet uitmaakt.

Als de volgorde niet uitmaakt zijn de eventuele aantallen nog wel van belang, d.w.z. ABA is wel hetzelfde als BAA, maar niet hetzelfde als BBA.

(PS: dit is trouwens combinatoriek, geen kansrekenen :-))
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: [wiskunde] kansrekenen

Bedankt, Rogier.

Uit de opgave in de openingspost is niet te zien dat het met of zonder terugleggen is?

Berichten: 128

Re: [wiskunde] kansrekenen

Je mag aannemen dat het met terugleggen is. Zou wel heel toevallig zijn als die stofjes in een kast bij scheikunde precies de hoeveelheid is die je nodig hebt [wortel]

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde] kansrekenen

Nou, als er staat "Bij een scheikundeproef zijn 3 verschillende stoffen nodig", dan denk ik eigenlijk dat het om zonder terugleggen gaat.

Ergens vind ik het sowieso al waarschijnlijker dat het om zonder terugleggen gaat, als er staat "je pakt N dingen uit..", en ik zou eerder gokken op met terugleggen als er staat "je pakt N keer een.."

Naja, ook een aardige vraag. Bereken de kans dat de oorspronkelijke vraag sloeg op met teruglegging [wortel]
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 128

Re: [wiskunde] kansrekenen

Rogier schreef:Nou, als er staat "Bij een scheikundeproef zijn 3 verschillende stoffen nodig", dan denk ik eigenlijk dat het om zonder terugleggen gaat.

Ergens vind ik het sowieso al waarschijnlijker dat het om zonder terugleggen gaat, als er staat "je pakt N dingen uit..", en ik zou eerder gokken op met terugleggen als er staat "je pakt N keer een.."

Naja, ook een aardige vraag. Bereken de kans dat de oorspronkelijke vraag sloeg op met teruglegging [wortel]
naja je hebt antwoord zelf al gegeven aangezien je verschillende stoffen nodig hebt, kan je ze wel terug leggen maar hoef je er verder niet meer mee te rekenen ;-) Compromis? Het is met terugleggen van de stoffen anders wordt het zo'n rotzooi, maar de berekening is zonder terugleggen [wortel]

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde] kansrekenen

Haha ja, inderdaad [wortel]
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer