Grade chemicalien tbv HPLC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 244

Grade chemicalien tbv HPLC

Hallo,
 
Ik wil met de HPLC aan de slag en ik heb een vraag met betrekking tot de chemicalien zuiverheid.
 
Er wordt namelijk altijd gesproken over LC-(MS) grade of iets dergelijks, wat dus extra zuiver is.
 
Ik vraag mij af: als je minder zuivere chemicalien gebruikt, wat is dan het probleem...
 
Het gaat in mijn geval om het meten van aldehyden in heel lage concentraties, met dus ook (heel) lage absorpties.
 
Is het zo dat een lagere zuiverheid een hogere baseline drift kan veroorzaken? Dat je simpelweg meer absorberende eluenscomponenten (onzuiverheden) in een bepaald golflengte gebied hebt en dat je door de variatie in de pomp van de HPLC meer of minder van deze component(en) krijgt en daardoor een fluctuerende baseline? Ik kan me voorstellen dat dit gaat uitmaken als je hele lage absorpties gaat meten, dan wordt de ruis sowieso belangrijker.
 
Als iemand het weet, hoor ik het heel graag.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Grade chemicalien tbv HPLC

Dat er onder andere stof in lagere kwaliteit chemicalien kan zitten. Wat verwacht je dat het resultaat is als je met heel dun leidingwerk werkt?

Berichten: 460

Re: Grade chemicalien tbv HPLC

Een paar tientallen ppm's aan rotzooi heeft echt weinig invloed op het "leiding"werk, zou niet weten hoe.. maar kan je meting bij HPLC wel helemaal verstoren. Vervuilingen zijn over het algemeen wel homogeen verdeelt over je looppvloeistof, het is dus niet zo dat je echt fluctuaties krijgt, maar je zal zien dat de baseline wel eens veel hoger kan liggen.
Het hangt sterk af van de vervuiling.
 
Zelf heb ik vroeger (min 10jaar gelden) veel HPLC gedraait met acetonitril, hierbij zag je dat in niet HPLC-grade vloeistof direct een baseline verhoging waardoor mijn eigen product niet meer zichtbaar was.

Berichten: 244

Re: Grade chemicalien tbv HPLC

@ druipertje
 
Dank voor je antwoord. Fuzzwood overigens ook, maar ik denk dat je me niet helemaal goed begrijpt.
 
Dat deel van de baseline verhoging is goed te begrijpen doordat simpelweg meer absorberende componenten voor een hogere absorptie zorgen. De vraag bij mij is meer waarom je je eigen product door deze baseline verhoging niet meer ziet. In principe zorgt een absorberende component in loopvloeistof voor een afwijking in absorptie en daarmee voor een piek...
 
Is het dan eventueel zo dat dit vooral met gradiënt elutie voor problemen kan gaan zorgen? Het lijkt mij met isocratische elutie al helemaal geen probleem... Het is nog niet helemaal helder.

Reageer