Maltodextrine uit zetmeel dmv hydrolyse?

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Maltodextrine uit zetmeel dmv hydrolyse?

Hallo allemaal,
 
Ik ben nieuw hier en wou graag weten of het met simpele handelingen mogelijk is om Maltodextrine uit zetmeel te halen en hoe dit precies in zn werk gaat.
Ik heb begrepen dat dit kan door hydrolyse, maar kan nergens vinden hoe het proces precies in zn werk gaat.
 
Ik wil namelijk maltodextrine uit Tapioca zetmeel 'halen'
 
Alvast dank voor de reacties!
 
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Berichten: 80

Re: Maltodextrine uit zetmeel dmv hydrolyse?

Je kan iets proberen met alfa amylase?!

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Maltodextrine uit zetmeel dmv hydrolyse?

sanderdevink schreef: Je kan iets proberen met alfa amylase?!
 
Alpha Amylase is een enzym in het zetmeel, het is inderdaad de bedoeling via een enzymatische hydrolyse door het te koken.
De vraag is echter hoelang het gekookt moet worden en of er naast spuitdrogen een andere manier is bijvoorbeeld au bain marie methode om de water te scheiden van de stof.
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Berichten: 80

Re: Maltodextrine uit zetmeel dmv hydrolyse?

Ik denk niet dat je het mengesel direct moet gaan koken, maar gaan incuberen in een kokend water bad!
 
En over het water scheiden: je kan het mengsel vriesdrogen. Dan wordt al het vocht eruit getrokken!
 
Denk bij een enzymatische hydrolyse ook aan de pH, die is van groot belang voor de activiteit!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Maltodextrine uit zetmeel dmv hydrolyse?

Ik denk dat je nog even de theorie in moet duiken. Zetmeel is een polysaccharide, daar zitten geen enzymen in, ook geen amylase. Het kan wel de bedoeling zijn, zoals sanderdevink ook aangeeft, dat je de hydrolyse uitvoert met amylase, dat kan in feite ook bijna niet anders. Maar dat enzym moet je apart toevoegen.
 
En daar moet je zeker niet bij koken, amylase begint te denatureren bij temperaturen boven 50 graden en boven 80 graden blijft er erg weinig van je amylase over. Wat je wel moet doen is je water koken om je zetmeel goed op te laten lossen, maar het amylase moet je bij lagere temperatuur toevoegen.
 
Verwarmen is sowieso niet zo nodig, de hydrolyse verloopt ook bij lagere temperaturen behoorlijk rap.
 
Als je echt je water wil scheiden van het maltodextrine zijn vriesdrogen en indampen je opties.
 
Au bain marie is geen methode om water te scheiden, ik denk dat je daarvoor ook even terug de theorie in moet. 
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 80

Re: Maltodextrine uit zetmeel dmv hydrolyse?

Let ook op de soort amylase die je wil gebruiken, er zijn namelijk 3 varianten van alpha, beta en gamma.
 
alpha breekt willekeurig 1,4 glycoside bindingen, pH optimum 6.7 - 7.0
beta breekt elke tweede 1,4 glycoside binding, pH optimum 4.0 - 5.0
gamma breekt alle 1,4 maar ook de 1,6 glycoside bindingen, pH optimum 3.0 - 5.0
 
Denk aan dat bij te hoge temperatuur je drie dimensionale structuur uit elkaar valt (denatureren zoals Marko al zei)
Bij veel te hoge of te lage pH, gaat het enzym 'dood' ( ligt aan optimum)
En denk aan de incubatie tijd,
 
Activitetit is voor een enzym heel erg belangrijk, anders werkt hij gewoon niet! 

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Maltodextrine uit zetmeel dmv hydrolyse?

Ok bedankt voor de informatie. Ik dacht dat de Amylose in de meel voldoende was om het zetmeel om te zetten naar maltodextrine. Maar blijkbaar zit dit enzym niet in de meel? Dacht het toch echt te hebben gelezen.. :)
 
Het uiteindelijk doel voor gebruik van de maltodextrine is om dit te combineren met spek-vet zodat er bacon-poeder ontstaat voor gerechten * yummie* 
Daarnaast wil ik meerdere smaken gaan maken waaronder kaas-poeder.
 
Maltodextrine kopen had natuurlijk ook gekunt, maar ik maak het liever zelf, ik ga even Amylase kopen.
 
Ik beschik overigens niet over een vriesdroger, zijn er manier om in de keuken het water te scheiden?
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Berichten: 80

Re: Maltodextrine uit zetmeel dmv hydrolyse?

Voor het scheiden: indampen zoals marko vertelde

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Maltodextrine uit zetmeel dmv hydrolyse?

Ok bedankt. Amylase zit in speeksel, is er een makkelijke manier om dit enzym uit het speeksel te halen?
Dan kan ik bij wijze van gewoon even een bakje volspuugen :P
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Maltodextrine uit zetmeel dmv hydrolyse?

Soeplepel schreef: Ok bedankt voor de informatie. Ik dacht dat de Amylose in de meel voldoende was om het zetmeel om te zetten naar maltodextrine. Maar blijkbaar zit dit enzym niet in de meel? Dacht het toch echt te hebben gelezen.. :)
 
Amylose is zetmeel, of liever gezegd een onderdeel ervan. Het enzym heet amylase.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Maltodextrine uit zetmeel dmv hydrolyse?

Ahja inderdaad verkeerd gelezen. Ik heb Amylase besteld ik laat weten als het binnen is voor verder procedure. Als jullie het leuk vinden om te helpen, ben al een stuk verder gekomen nu met jullie advies 
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Maltodextrine uit zetmeel dmv hydrolyse?

De alfa-amylase is binnen, ik heb een flesje van 100ml. Nu is alleen nog de vraag hoeveel er moet worden toegevoegd en hoelang het duurt voordat het zetmeel word afgebroken door de amylase kan iemand daar advies in geven?
 
Ik heb nu het volgende:
 
Bereiding:
-          100gr zetmeel oplossen in (300ml?) heet water
-          Oplossing laten afkoelen
-          Alfa-Amylase enzym toevoegen (hoeveel?)
-          Oplossing roeren?
-          De alfa-amylase laten inwerken (hoelang?)
-          Oplossing indampen om het water te scheiden
-          Eindproduct: Maltodextrine 
 
Alvast dank!
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Berichten: 80

Re: Maltodextrine uit zetmeel dmv hydrolyse?

Ten eerste: Wat is het aantal Units/mg van de amylase?
 
Ten tweede: Hoeveel product wil je uiteindelijk krijgen?
 
Ten derde: Waarschijnlijk moet je na dat amylase klaar is met zijn werk de oplossing centrifugeren zodat alle vaste deeltjes gescheiden kunnen worden. Het maltodextrine zal waarschijnlijk in het 'supernatant' zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Maltodextrine uit zetmeel dmv hydrolyse?

Bedankt voor je reactie sander,
 
De units/mg van de amalyse hoe kan ik dit meten? Volgensmij is dit niet zo nauw?
Hoeveelheid product is niet belangrijk, ben al tevreden als er maltodextrine tevoorschijn komt
 
ik bezit niet over een centrifuge , dit komt ook niet voor in de regulieren handleidingen.
 
Naar mijn weten speelt tijd een grote rol van de D.E.  welke tussen de 15-20 moet liggen?
 
Ik neem aan dat tijdens het indampen de vaste stof overblijft.
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Berichten: 80

Re: Maltodextrine uit zetmeel dmv hydrolyse?

Het aantal U/mg is van belang omdat het zonde is om bijvoorbeeld 100 mL toe te voegen terwijl er maar 50 mL nodig is bijvoorbeeld :P
 
De juiste verhouding weet ik niet zo 1 2 3, hiervoor zou je even in de literatuur moeten duiken
 
Als je niet over centrifuge beschikt, dan gewoon indampen en kijken wat er over blijft!
Het is toch voor eigen gebruik? Ik weet niet hoe je de zuiverheid kan testen, thuis. Mocht er bijvoorbeeld vervuiling inzitten dan wil je dat niet naar binnen hebben natuurlijk!
 
Wat bedoel je precies met D.E.?
 
Je hebt in je eindproduct natuurlijk niet alleen maltodextrine, je amylase knipt willekeurig kapot, dus er zal een deel glucose, en disachariden in je eindproduct voorkomen.

Als je nou de beschikking had over een GPC (Gel Permeation chromatography) dan zou je heel mooi kunnen zien, heoveel glucose, disachariden en dus maltodextrine in je eindproduct zit!

Kun je anders ook een plaatje uploaden met het etiket van de amylase?

Reageer