Maltodextrine uit zetmeel dmv hydrolyse?

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Maltodextrine uit zetmeel dmv hydrolyse?

De activiteit staat als het goed is op het potje. 1 unit komt overeen met de omzetting van 1 micromol substraat per minuut.
Ga voor het gemak uit van disaccharide-eenheden, dan is de molmassa 342 g/mol. Dan kun je je massa zetmeel omrekenen naar een hoeveelheid, en vervolgens kun je uitrekenen hoeveel je dan nodig zou hebben om de omzetting in een redelijke tijd, zeg 15-20 minuten, voor elkaar te krijgen (waarschijnlijk niet veel).
 
Scheiden van de onoplosbare resten kan, bij afwezigheid van een centrifuge, ook met een filter, een koffiefilter bijvoorbeeld. Maar dat vergt wel een hoop geduld.
 
Wat betreft de zuiverheid van de stoffen zou ik me niet zo'n zorgen maken. Normaal gesproken ben ik erg kritisch wanneer "amateurs" stoffen willen maken en gebruiken voor consumptie (bij "professionals" ook trouwens). Maar aangezien het hier om een enzymatische omzetting gaat en de grondstof ook een voedingsproduct is, zou ik me er niet zo'n zorgen om maken.
 
De voornaamste bron van vervuiling zal in het gebruikte glaswerk zitten, maar als je dit in een pan, beker, maatbeter of wat dan ook uit de keuken doet hoef je je daar niet zo'n zorgen om te maken. De stelregel is dat je geen gebruik moet maken van een chemisch lab of van glaswerk/apparatuur dat daar vandaan komt: of andersom: dat je niks wat op een chemisch lab staat of daarmee in aanraking is gekomen in je mond moet stoppen.
 
Voor de rest: scheiden met GPC komt mij wat vreemd voor, ik dacht dat HPLC gebruikelijker was bij suikers. Maar die staan ook niet bij iedereen in huis.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 80

Re: Maltodextrine uit zetmeel dmv hydrolyse?

Marko,
 
Zoals je het nu uitlegt qua vervuiling heb je wel gelijk, het kan zo weinig kwaad.
 
en over de GPC, ik ben zelf bezig met een beta glucaan onderzoek en die kapot maken met enzymen zoals lyticase en pustalanase. Langere ketens passen niet in alle poriën en zullen dus snel door de kolom heen gaan, waarbij glucose en vrijwel alle poriën past en dus het langs onderweg is. Via refractie index, komt men tot een chromatogram. waarbij glucose langste retentie heeft en ketens als bijvoorbeeld DP5 een veel kortere.
 
HPLC (HPAEC-PAD) wordt tevens ook gebruikt hier voor scheiden van suikers.

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Maltodextrine uit zetmeel dmv hydrolyse?

Op het flesje afla-amylase staat:
 
Alfa-amylase voor zetmeelafbraak
Ingredienten: Enzyme alfa-amylase + water
Dosering: 2-4ml / 10 liter
Bij 20graden 4 uur laten inwerken / bij 25graden 2 uur.
 
DE = Dextrose Equivalent
 
Ik probeer de onderstaande beschrijving te volgen:
 
http://www.scielo.br/pdf/qn/v28n4/25103.pdf
 
http://books.google.nl/books?id=Ck1cwsch_UcC&pg=PA65&lpg=PA65&dq=maltodextrin+from+starch&source=bl&ots=4mYjOkZety&sig=0FhGQx0jX9y6nrQR2I7obQhoOGI&hl=nl&sa=X&ei=IN1nU_eUHoaEO7nngeAP&ved=0CKsBEOgBMAk#v=onepage&q=maltodextrin%20from%20starch&f=false
 
Cassave = Tapioca in de beschrijving
 
Je hebt in je eindproduct natuurlijk niet alleen maltodextrine, je amylase knipt willekeurig kapot, dus er zal een deel glucose, en disachariden in je eindproduct voorkomen.
 
 

 
Volgensmij wordt dat dus bepaald door de DE tijd van de hydrolyse bij korte hydrolyse onstaat er maltodextrine maar als het te lang duurt en/of niet juiste temperatuur ook glucose en andere stoffen tenminste dat is wat ik er nu van begrijp maar kan het natuurlijk mis hebben :P
 
Ik gebruik inderdaad gewoon keukengerei potjes en pannetjes   :D
 
Vanavond maar eens aan de slag!
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Maltodextrine uit zetmeel dmv hydrolyse?

Zojuist 100gram Tapioca meel in een pannetje gedaan met 500ml water aan de kook gebracht
 
De structuur is nu net slijm.. tijdens het roeren verdween opeens al het water en veranderde in een dikke slijmachtige substantie.
Het is nu aan het afkoelen ik voeg zo 1ml amylase toe, hopen dat het dan nog roerbaar is haha
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Maltodextrine uit zetmeel dmv hydrolyse?

Heb de amylase 30 min laten intrekken in de slijm, niets geen verandering..
 
Toen het vuur weer aangezet en het spul werd weer vloeibaar maar koekte aan de bodem waardoor het aanbrandde 
 
Helaas eerste keer mislukt. Morgen probeer ik het op een lagere temperatuur van 20-25 graden
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Maltodextrine uit zetmeel dmv hydrolyse?

Nou ik kom er niet uit... jullie zijn opeens ook wel stil ,,,
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Berichten: 80

Re: Maltodextrine uit zetmeel dmv hydrolyse?

Hoe heb je de amylase verdeeld? Heb je een mooie veerdeelde oplossing kunnen maken? Zelf denk ik dat 1 mL te weinig is!

Wat was de pH van de oplossing?

Als je pan weer op vuur zet maak je de enzymen inactief, temp stijgt teveel.

Hoe weet je dat er niks is gebeurd?

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Maltodextrine uit zetmeel dmv hydrolyse?

De pH was 6.2
 
Het is de bedoeling dat het enzym inactief gemaakt wordt toch ? Gezien het een gedeeltelijke hydrolyse betreft.
Wat de vraag is, moet het zetmeel eerst worden verhit zodat het uitzet en een gel vormt, en dan afkoelen en amylase toevoegen (bijna onmogelijk in gelatine vorm) of eerst de amylase toevoegen en laten inwerken en daarna pas verhitten tot  het een gel vormt?
 
En dan.. hoe de fck kriijg ik het water uit de gel zodat het weer een vaste vorm aanneemt.
 
zetmeel omzetten naar dextrine lijkt toch niet zo eenvoudig als het wordt geschreven haha.
 
De DE moet overigens beneden de 20 liggen anders is het geen maltodextrine meer?
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Reageer