Springen naar inhoud

Vraag of VLS correct is met bijbehorende berekeningen

• Log in om te kunnen reageren

MrStock

MrStock

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2014 - 08:46

Hallo,

Hieronder heb ik een VLS opgesteld. Het hele voorwerp kan door de lagers naar jou toe komen of juist weggaan en zit ingeklemd tussen de blauwe delen.

De twee groene pijlen van de zwaartekracht zijn zekerheidjes (massamiddelpunten van de onderdelen), de rode pijlen zijn de reactiekrachten waarvan ik denk dat ze optreden.

Mijn probleem is nu dat ik als ik alles in evenwichtsvergelijkingen zet met de momentenvergelijkingen erbij, ik er totaal niet uit kom. 

Bij mijn eerste poging had ik de pijlen in het midden van de lagers gezet. Maar dan kwam ik in de problemen met het feit dat Y1 en Y2 elkaar 'opheffen' omdat de arm dan even lang is.

Bij de huidige instelling kom ik dus ook weer in de problemen.

Omdat er in mijn opzicht maar twee (tegengestelde) x-reacties zijn, heb ik gesteld dat Fx = 0 Dus X1 - X2 = 0. Hieruit leid ik af dat X1 = X2.

In elke momenten vergelijking komt de totale afstand tussen deze twee X'en terug (lengte is 80). Dus elke vergelijking heeft bij mij 80*X1 (of 80*X2, wat je maar leuk vindt)

De breedte van de lagers waar de Y-reacties optreden is 7. Bij elke momentenvergelijking treed er een verschil op van 7 (Bv 24*Y1 - 17*Y2).

Het probleem dat hierdoor ontstaat, is dat als ik de vergelijkingen met elkaar wil wegstrepen of substitueren etc, dat de orde van de grootte van de momenten allemaal exact gelijk zijn.

Ik heb geprobeerd bijvoorbeeld met momenten vergelijking 1 en 2, deze vereenvoudigen naar Y1 en Y2 ipv 7*Y1 en 7*Y2 en die in te vullen etc etc, maar hierdoor valt elke keer alle X1 weg, waardoor ik deze weer niet kan berekenen... 

Kan iemand bekijken:

1. Zijn mijn reactiekrachten goed opgetekend?

2. Zijn mijn vergelijkingen correct opgesteld?

3. Indien 1 en 2 correct zijn, kan iemand mij op weg helpen om de onbekenden dan op te lossen? 

160bxbq.png

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

MrStock

MrStock

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2014 - 13:23

Ik zie dat ik een klein foutje heb gemaakt, Momentvergelijking om G1 en momentvergelijking om G2 heb ik per ongeluk met elkaar verwisseld, maar dat verandert verder niets aan mijn probleem

MrStock

MrStock

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2014 - 13:06

Heb ik de vraagstelling verkeerd gemaakt dat niemand erop reageert of is dit te lastig of kost het te veel tijd om te controleren?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures