Springen naar inhoud

Sferische aberratie concave spiegel

• Log in om te kunnen reageren

Diederik20

Diederik20

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2014 - 16:14

In een opstelling gebruik ik een satellietschotel om warmte op te wekken.

De schotel is bekleed met aluminiumfolie en reflecteert het zonlicht in een punt.

Ik zou graag weten hoe ik de sferische aberratie kan bepalen die zal optreden. (mag een relatief ruime benadering zijn).

En daaruit een benadering maken van hoeveel % van het oppervlak van mijn concave spiegel dat ik werkelijk gebruik.

Kan u mij helpen?

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 mei 2014 - 16:37

aangezien je als basis een satellietschotel gebruikt, die zeer waarschijnlijk niet sferisch (dwz deel van een boloppervlak) is, maar waarschijnlijker een paraboolvorm heeft, zou er ook geen sferische aberratie mogen zijn. 

Bepalen: richt hem eens netjes op de zon en beweeg een plank in de buurt van waar het brandpunt zou moeten zitten.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5385 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 mei 2014 - 16:44

Als het niet heel nauwkeurig hoeft, kom je met wat uitlijnwerk, een stukje papier in het brandpunt en een laserpointer een heel eind. Ideaal zou bij een perfecte spiegel iedere laserstraal die evenwijdig met de hoofdas loopt ongeacht de plaats waar deze de parabool raakt, op dezelfde positie in het brandpunt terecht moeten komen.
Motus inter corpora relativus tantum est.

Diederik20

Diederik20

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2014 - 17:47

Door onnauwkeurigheden heb ik inderdaad een oppervlak ipv een puntje in het brandpunt.

Kan ik aan de hand van dit oppervlak bepalen hoeveel procent van mijn schotel het zonlicht niet in het theoretisch brandpunt reflecteert?

Of op een andere manier?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 mei 2014 - 18:08

Zolang je niet de intensiteiten overal in je "vlek" kunt bepalen wordt dat lastig.

Vraag is trouwens of de kwestie een interessante is: als héél die vlek uiteindelijk valt op het voorwerp waar je de warmte wil opvangen maakt het ook niet meer uit hoe groot of klein die vlek is. 

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Diederik20

Diederik20

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2014 - 18:49

De vlek is inderdaad groter dan het voorwerp dat ik wil bestralen.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5385 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 mei 2014 - 12:07

Die vlek heb je gemaakt met zonlicht naar ik aanneem, met een lamp oid op korte afstand gaat het brandpunt verder van de spiegel. De te grote vlek (hoe groot eigenlijk?) kan een aantal oorzaken hebben:

Hij is niet in het brandpunt gemeten

De spiegelvorm wijkt teveel af (jouw aberratie)

Het aluminiumfolie is niet volkomen vlak en de kreukels en dergelijke verstrooien teveel licht

Combinaties hiervan

Motus inter corpora relativus tantum est.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3053 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 mei 2014 - 08:24

Als je de brandvlek projecteert op zwart karton met een gat ter grootte van het te verwarmen voorwerp dan kun je beter, zonder verblind te worden door het midden van de brandvlek, beoordelen of er veel licht buiten het gat valt. En na korte tijd kun je voelen of het veel warmte vertegenwoordigt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures