[natuurkunde] massa paraffine stollen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 927

massa paraffine stollen

  In een warmtewisselaar wordt een koude stof in warmtecontact gebracht met een warme stof. De energie-uitwisseling vindt via geleiding plaats. In deze opgave gaat het om koud water dat door buizen stroomt. Deze buizen bevinden zich in een bad met gesmolten paraffine op zijn smeltpunt van 325 K.
Bereken hoeveel paraffine moet stollen om 80 liter water van 15°C te verwarmen tot 37 °C. (ls,par=147 kJ/kg)
 
mwater * Cw * delta T = Ls * T
80 kg * 4186J/kgK * (37-15) = 147 000 J /kg * 52 graden +  mP * 2500 J/kgK * 52 graden 
7367360 J = 7644000 J + mP * 130000 
<b>mP = 50,7 kg</b>
 
Kan iemand zien of dit juist opgelost is  aub?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: massa paraffine stollen

Het is niet juist opgelost. Gevraagd wordt naar "hoeveel paraffine" en jij komt aanzetten met "Ls", waarvan de waarde nota bene al gegeven staat.
 
Pak het nu eens gestructureerd aan.
 
- Wat gebeurt er met het water, wat gebeurt er met de paraffine (dit stuk heb je)
- Welke vergelijkingen horen daarbij 
- Welke gegevens heb je nodig? Heb je die gegevens, vul ze dan in op de goede plaats
- Reken uit wat je uit moet rekenen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: massa paraffine stollen

Het is nog steeds niet gestructureerd en slaat nog steeds nergens op. 
 
Maar laat maar. Dat krijg je ervan als je het binnen 2 minuten afraffelt. Als jij niet serieus werk wil maken van je opdrachten, zal een ander er niet serieus werk van maken om je ermee te helpen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 927

Re: massa paraffine stollen

Choco__ schreef:  
  In een warmtewisselaar wordt een koude stof in warmtecontact gebracht met een warme stof. De energie-uitwisseling vindt via geleiding plaats. In deze opgave gaat het om koud water dat door buizen stroomt. Deze buizen bevinden zich in een bad met gesmolten paraffine op zijn smeltpunt van 325 K.
Bereken hoeveel paraffine moet stollen om 80 liter water van 15°C te verwarmen tot 37 °C. (ls,par=147 kJ/kg)
 
We moeten namelijk paraffine stollen:
<b>mwater , Cwater ,  Water verarmen van 15 tot 39 graden </b>
<b>Dan het gesmolten parrafine, en dat ik moet laten opwarmen dus geg. die ik nodig heb zijn:  mPa (wat ik moet berekenen) , Ls parafinne (gegeven), Cparafinne (tabel in mijn boek), en delta T van 15 tot 37 graden </b>
mwater * Cw * delta T = Ls * T
80 kg * 4186J/kgK * (37-15) = 147 000 J /kg * mPa  +  mP * 2500 J/kgK * (37-15)
mPa =36 kg
 
 
Kan iemand zien of dit juist opgelost is  aub?
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: massa paraffine stollen

je paraffine koelt niet af, er stolt alleen maar paraffine
deze term:
mP * 2500 J/kgK * (37-15)
 
bestaat dus niet
 
het gaat dus alleen hierover:
80 kg * 4186J/kgK * (37-15) = 147 000 J /kg * mPa
 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 927

Re: massa paraffine stollen

;) danku, ik kom nu uit op een massa paraffine  van 50 kg.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: massa paraffine stollen

correct

Berichten: 927

Re: massa paraffine stollen

top :)

Reageer