[natuurkunde] vorm grafiek verklaren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 927

vorm grafiek verklaren

  In onderstaand p,V-diagram wordt er bij constante temperatuur een onverzadigde   damp (toestand A) samengeperst. Verklaar de vorm van de grafiek voor de intervallen      [A,B], [B,C] en [C,D].
 
is dit goed:
 
 
AB: volume stijgt, druk stijgt
BC:volume, druk constante
CD: volume stijgt, druk stijgt 
ImageUploadedByTapatalk1399062939.811636.jpg
ImageUploadedByTapatalk1399062939.811636.jpg (201.39 KiB) 537 keer bekeken
Bijlagen
ImageUploadedByTapatalk1399062916.431636.jpg
ImageUploadedByTapatalk1399062916.431636.jpg (190.77 KiB) 529 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: vorm grafiek verklaren

Als je in de grafiek van rechts naar links beweegt, stijgt het volume dan?

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

Ik begrijp niet goed wat u bedoelt met "beweegt" bedoelt u dan dat de grafiek omgekeerd is?

Ja het volume stijgt als je van rechts naar links kijkt ...?

Berichten: 1.617

Re: vorm grafiek verklaren

Er staat geen tijd as in de grafiek. Je moet je voorstellen dat tijdens het samenpersen (afnemend volume!) de curve van rechts naar links wordt doorlopen: ABCD in het plaatje. Je hebt het over AB. Dan begin je in gedachten bij A begint en je eindigt bij B. Je loopt naar links en naar boven, dat betekent dat de druk daalt resp. dat het volume stijgt. 
 
Verder staat er: Verklaar de vorm van de grafiek. Dan moet je aangeven wat er verandert in het gas als je het samenperst en hoe je dat in de grafiek kunt herkennen. 
 
Ik ben trouwens een beetje in verwarring want ik zou verwachten dat (voordat het gas verzadigd is) je het volume ongeveer zou moeten halveren om de druk te verdubbelen. Dat lijkt niet te kloppen. 

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

Mja er staat geen schaalverdeling bij opgegeven, maar je kunt makkelijk voorstellen wat hier gebeurt. Vooral het plateau moet een goede indicatie zijn.

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

Kan iemand hulpje geven voor dit te verklaren ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: vorm grafiek verklaren

Anton_v_U schreef: Je loopt naar links en naar boven, dat betekent dat de druk daalt resp. dat het volume stijgt
Kijk nou nog eens goed naar die grafiek. Wat staat op de horizontale as, en wat op de verticale?

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

Aja nu zie ik het.

Op horizontaal: volume dus naarmate men naar rechts gaat hoe groter de volume.

Verticaal: druk naarmate men meer naar boven gaat grotere druk.

Nu hoe kan ik de vorm verklaren?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: vorm grafiek verklaren

Choco__ schreef: Nu hoe kan ik de vorm verklaren?
Dat kunnen we wel gaan voorkauwen, maar probeer eerst zelf eens wat te verzinnen.
Je begint met een onverzadigde damp, wat gebeurt daarmee als je gaat samenpersen?

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

Meer lucht gaat naar buiten? (Ik weet niet goed)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: vorm grafiek verklaren

Welke lucht, en hoe moet die lucht naar buiten?
Er wordt iets samengeperst. Weet je wat een onverzadigde damp is?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

Laten we bij stap 0 beginnen. Als je dit in werkelijkheid zou willen uitvoeren, naar wat voor een systeem zit je dan te kijken? Je wil een gas samendrukken en je wil dat dat gas op geen enkele manier kan ontsnappen.

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

Ik heb geen idee. Kunt een betere hint geven aub?
Ik wil echt wel beter doen, maar als ik het niet weet dan hoop ik dat u mij kunt helpen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

Vergelijk het systeem met een fietspomp waarvan je het gaatje dichthoudt en als een bezetene op de hendel aan het drukken bent. Dat gaat steeds moeizamer, niet?
 
Terug naar de grafiek. Als je bij punt A begint en je wil naar punt B, wat gebeurt er met het volume? En de druk? Vergelijk het met die fietspomp, wat moet je steeds harder doen om die hendel omlaag te krijgen?
 
Als je het niet weet, dan kun je met suggesties komen.

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

Van A naar b, dan zal druk stijgen en volume dalen

Reageer