[natuurkunde] vorm grafiek verklaren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

Uitstekend. Inzichtsvraagje: op punt A is het gas nog onverzadigd. Ik heb het ooit over de verzadigingsdruk gehad (dat potje ethanol, weet je nog?) en jij beantwoordde de vraag over wat er bij de verzadigingsdruk gebeurt in een keer goed. Kun je me zeggen wat er in punt B aan de hand is?

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

de druk verhoogt, de damp is verzadigd.
?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

En wat gebeurt er nu als je een klein stukje richting C gaat? Ja, het volume verkleint (duh) maar denk nog eens terug aan die ethanolvraag. ;)

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

Maar kan u misschien de naam van dat topic geven, want ik kan me het niet meer herinneren

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

Je kunt toch wel je eigen topics opzoeken... Klik anders op het plaatje onder je naam, dan red je het wel. Beetje intitatief kan geen kwaad.
 
Al vind ik het wel zorgwekkend dat 1) je dit soort dingen schijnbaar NIET ergens op papier noteert!!!!! en 2) dat het geleerde niet blijft hangen!!!!!!!!!!! Men kan beide interpreteren als luiheid en dan is het heel gauw afgelopen met de hulp.
 
Dat gaat je nog erg tegenwerken op wat voor vervolgopleiding dan ook.

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

Ik schrijf alles op! Ik ben niet dom hoor ! Ik heb gewoon 600 oefeningen en meer . En ik kweet niet meer waar die staan maar ik zal wel beginnen zoeken

"mengsel water en ethanol verwarmen" is het deze topic? want ik begrijp niet wat u met die ethanol hier.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

Nee het is niet die, meer bepaald gaat het over die drogisterij met zijn alcohol.

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren





Het betekent dat bij dat evenwicht er altijd dezelfde hoeveelheid damp boven de vloeistof staat, in de gasfase dus (constante druk, constant volume, constante temperatuur, dus constante hoeveelheid moleculen, want gaswet.
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

Ok, maar dat is dus bij constant volume. Gas blijft een constante tegendruk uitoefenen (rechte lijn tussen B en C), toch wordt het volume kleiner. Wat zal het gas in dit geval doen?

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

Sorry, heb geen idee...?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

Kom dan eens met suggesties. Brainstorm eens, wat kan er zoal gebeuren.

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

als ik suggesties had, zou ik die gegeven heb, maar ik heb er geen, dus misschien hint kan u geven aub? (en ja ik doe moeite, ik weet het echt niet).

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

Wat gebeurde er met die alcohol op de verzadigingsdruk? Je had zowel een gas als een vloeistof die beide iets deden.

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren





damp ging vloeibaar worden:
Damp zal even vlug condenseren als dat er alcohol verdampt want evenwicht.

 

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

JAAAA :)
 
Nu is er op punt B zoveel volume over dat er nog geen vloeistof is, alleen maar gas (die dus NET zijn verzadigingsdruk bereikt heeft). Als ik dat volume nu dus een ietsiepietsie verklein (ik ga richting C), wat zal er dan gebeuren?

Reageer