[natuurkunde] vorm grafiek verklaren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

Blijft evenwicht

Anders weet ik het niet..?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

Er blijft inderdaad een evenwicht, maar dat verschuift. Gas neemt veel volume in, vloeistof veel minder. Wat gebeurt er dus als ik het beschikbare volume ga verkleinen?
 
 
Dit is trouwens ook een mooie voor als je ooit het begrip vrijheidsgraden te zien krijgt, meer daarover als je deze vraag goed beantwoord hebt (al ben je ondertussen al tegen andere varianten van deze vraag aangekomen: wanneer de temperatuur onder bepaalde omstandigheden constant bleef).

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

Evenwicht groter

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

Waar bestaat het evenwicht uit?

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

Druk en volume

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

Die houden inderdaad met elkaar verband. Even terug naar die alcohol, daar had je dus ook zo'n evenwicht in dat flesje. Welke fasen zaten er in dat flesje? Met fasen bedoel ik vast, vloeibaar, gasvormig.

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

Verdampen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

Welke fasen zaten er in dat flesje?

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

Verdampen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

Staat die in mijn lijstje van 3? Daarbij is verdampen een faseovergang. En als je iets eenvoudigs als fasen niet weet, waarom ben je dan met redelijk ingewikkelde thermodynamicavraagstukken bezig? De hele basis daarvoor ontbreekt.

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

Vloeibaar

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

En? Als je nu weer komt met 'weet ik niet' dan geef ik het op.

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

En gas

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

Goed. Nu hebben we echter een situatie (punt B) waar er alleen nog maar gas is, omdat ik daar nog NET genoeg volume voor heb. Gas voelt zich prettig bij grote volumes. Nu ga ik dat volume ietsje verkleinen, wat zal dat gas dan gaan doen?

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

Dan verdwijnt het gas omdat er maar zo weinig is en gaat men terug naar de baste fase

Reageer