[natuurkunde] vorm grafiek verklaren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

Bijna! Je gaat inderdaad naar een andere fase, maar vast is hier niet het goede antwoord. Als je het juiste antwoord bedenkt, bedenk dan ook wat er gebeurt als ik steeds verder richting C ga en het volume dus blijf verkleinen.

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

Gaat naar vloeibare fase

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

En nu komt een cruciaal punt van inzicht :) Wat is er gebeurd als ik in punt C ben aangekomen? Bedenk dat van B naar C steeds meer en meer gas naar vloeistof wordt omgezet.

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

In het punt c verandert men van de vloeibare fase terug naar een andere fase nl. Damp?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

Nee niet helemaal, je hebt volgens mij goed ingezien dat er geen damp meer over is, toch?

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

Men gaat van vloeibaar naar vast?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

Maar vloeibaar naar vast zou een faseovergang zijn, niet?
 
In ieder geval even samenvatten:
 
Van A naar B --> het gas samendrukken tot het zijn verzadigingsdruk heeft bereikt in punt B.
Van B naar C --> het gas verder samendrukken zodat al het gas uiteindelijk condenseert in punt C. In punt C heb je dus alleen maar vloeistof over.
 
Verder kan ik je vertellen dat een faseovergang in dit soort systemen ALTIJD gepaard gaat met een rechte lijn. Dat heeft met het aantal vrijheidsgraden te maken en die kun je heel mooi berekenen! Let op.
 
We hebben 1 enkel gas, dus maar 1 stof in het systeem.
Van punt A naar punt B hebben we maar 1 fase, gas, aanwezig. Het aantal vrijheidsgraden dat dit systeem heeft is 2 en wel volgens deze formule:
 
Vrijheidsgraden = aantal stoffen - aantal fasen + 2 = 1 - 1 + 2 = 2. Dit betekent dat van A naar B zowel de druk als het volume kan veranderen en dat gebeurt ook. Ik zou ook de temperatuur en het volume kunnen verlagen, of de temperatuur en de druk.
 
Van B naar C geldt dit: nog steeds 1 stof, maar nu 2 fasen, gas en vloeistof. 1 - 2 + 2 = 1. Nu kan er maar 1 ding veranderen en MOETEN ALLE andere zaken gelijk blijven. Hier wordt het volume veranderd en dan zijn mijn vrijheidsgraden op. Dat zie je ook mooi gebeuren in de grafiek aangezien de druk constant blijft.

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

Ja

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

Waar je nu dus achter wil komen is wat er gebeurt als we van C naar D gaan?

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

Ja, hoe kan ik dit weten?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

Je probeert er nu een fase-overgang aan te hangen. Maar hoe zou de lijn tussen C en D eruit zien als dit daadwerkelijk een fase-overgang was? We hebben er net 1 gehad.

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

Een curve

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

Dus A naar B was volgens jou een fase-overgang?

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

Ah nee ik bedoel van b naar C dus betekent bij constante druk faseovergang

?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

Perfect :) Bij faseovergangen blijft er heel veel constant, ook de temperatuur zoals je vast wel weet. Wat verandert er dan wel? Het volume! Zoals ik je met die vraag over die dichtheidsverschillen aan je verstand heb weten te peuteren. :)
 
Van C naar D is de lijn alles behalve recht, dat betekent dat zowel druk als volume gewoon (kunnen) veranderen. Mijn formuletje vrijheidsgraden kun je dan op dezelfde manier invullen als situatie A naar B:
 
Vrijheidsgraden (weer 2, dat geef ik je mee) = aantal stoffen (nog steeds 1) - fasen (mag jij berekenen) + 2.

Reageer