[natuurkunde] vorm grafiek verklaren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

2= 1-1+2-2

Maar ik begrijp niet goed waarom dat er 4 keer bvb beeld min staat, het is toch stoffen - fase. (Dus toch maar 1 min)?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

Vrijheidsgraden: F = C(ompounds) - P(hases) + 2, dus maar 2 variabelen waaruit dan een getal rolt. Je hebt goed gevonden dat er maar 1 fase aanwezig is in het stukje C naar D.

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

oke, bedankt voor alle hulp 

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

Dus gebeurt er iets bijzonders tussen C en D behalve dat ik wat met drukken en volumes loop te spelen?
 
Dat vrijheidsgradengedoe lijkt te simpel om nuttig te zijn, het is echter wel een perfect hulpmiddeltje om deze grafieken te bepalen. Dus wat bedenk je direct als je in de toekomst bij dit soort vragen een rechte lijn in de grafiek zit? Ja ik wil dat je dit soort dingen kunt DROMEN (en er fijne herinneringen aan hebt, angst is een goede leermeester, maar nachtmerries zijn niet leuk ;) )

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

neen toch. men verandert niet van fasevoergang.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

Uitstekend. :) Dus vat eens samen, wat gebeurt er tussen A en B? Tussen B en C? En tussen C en D? De antwoorden heb je allemaal al in dit topic gegeven, dat moet geen probleem meer zijn.

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

Van A naar B --> het gas samendrukken tot het zijn verzadigingsdruk heeft bereikt in punt B. (verandert hier niet in faseovergang )
Van B naar C --> het gas verder samendrukken zodat al het gas uiteindelijk condenseert in punt C. In punt C heb je dus alleen maar vloeistof over.
van D naar D --> Het vloeistof gaat samendrukken tot het zijn druk bereikt in punt D (en verandert hier niet van faseovergang)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vorm grafiek verklaren

Ausgezeignet! (Uitstekend! :)). Ik neem aan dat dat ook nu met een markerstift omcirkeld in je schrift staat en dat ik er in de toekomst naar kan vragen.
 
Overigens, bij zoveel oefenopgaven (600 :shock: ) is het een goed idee om je schrift van paginanummers te voorzien en ergens een inhoudsopgave bij te houden. Jij zou nu wel denken: ik kom met thermodynamicavragen en ik krijg studiemethodes als antwoord... :P

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

I gehe alles schreiben auf papier. [emoji106]

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: vorm grafiek verklaren

Choco__ schreef: I gehe alles schreiben auf papier. [emoji106]
Even offtopic: gaan kan in het Duits alleen als gehen worden vertaald als het een "ergens heen gaan" uitdrukt, dus dien je hier "Ich werde alles auf Papier schreiben" te gebruiken. Papier is een zelfstandig naamwoord en heeft in het Duits dus altijd een hoofdletter.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 927

Re: vorm grafiek verklaren

Ja inderdaad bij a vergeten haha

Berichten: 27

Re: vorm grafiek verklaren

Op punt A heb je een damp met een overzadigde druk, denk aan die fietspomp van Fuzzwood. Je gaat drukken op de hendel waardoor je volume dus kleiner wordt (de ruimte in de fietspomp), en de druk neemt toe omdat een gelijke hoeveelheid damp in een kleiner volume wordt gestopt. Je bent nu aangekomen bij punt B. Je hebt nu het volume zo klein gemaakt, en de druk zo hoog dat alle damp verzadigd is. Als je de hendel van de fietspomp nog verder indrukt wordt het volume nog kleiner, dit kan alleen wanneer de damp overgaat naar vloeistof (omdat vloeistof veel minder volume inneemt als gas). Dit gebeurt van punt B naar C. Een faseovergang dus, waarbij alleen het volume afneemt en de druk gelijk blijft. Wanneer alle damp vloeibaar is geworden kan er nog meer druk toegevoerd worden (punt C naar D) waardoor het water wordt samengeperst.
 
Onthoudt: Onder druk wordt alles vloeibaar. 

Reageer