Springen naar inhoud

Maken van Polystyreen

• Log in om te kunnen reageren

LievenHintjens

LievenHintjens

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2014 - 13:09

Beste,

ik heb een tijdje geleden zelf polystyreen moeten maken voor school. Dit deed ik door styreen te verwarmen au bain marie en wanneer de visco duidelijk groter was goot ik mijn styreen in een cilinder methanol waardoor ik draden kreeg. Ik haalde de brij (draden die tot bodem waren gezakt en weer een geheel gevormd) er weer uit, goot dit in een schaalte en legde dit enige tijd in een vacuumoven.

Nu is mijn vraag vanaf wanneer kan ik over Polystyreen spreken en om welke reden moest ik mijn styreen na verwarming in methanol gieten?

Chemische proef fig 2.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 mei 2014 - 13:36

Nog niet alle styreen zal zijn omgezet in polystyreen. Wat je dus had was een oplossing van polystyreen in styreen.

Om zuiver polystyreen in handen te krijgen giet je dit in methanol. Polystyreen lost niet op in methanol. Styreen (het monomeer) en korte oligomeren wel. Uiteindelijk heb je dus draden, brokjes, of klontjes (afhankelijk van de uitvoering) polystyreen, en methanol waar de niet gepolymeriseerde producten in zitten.

Die zijn eenvoudig van elkaar te scheiden, zoals je hebt gemerkt.

Veranderd door Marko, 03 mei 2014 - 13:37

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 mei 2014 - 16:21

vanaf wanneer kan ik over Polystyreen spreken

Vanaf 1839, want toen is dit polymeer ontdekt. Alleen wist men toen nog niet wat het was.

Maar waarschijnlijk bedoel je dat niet, maar vanaf hoeveel eenheden je over een polymeer spreekt? Wikipedia zegt dat voor stukjes tot 10-100 vaak oligomeer wordt gebruikt; dat is nogal een ruime marge omdat iedereen hier iets anders van vindt. Normale ketens van het polymeer zijn een paar duizend eenheden lang.

Dit soort informatie kun je zelf ook vinden!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures