[scheikunde] Rangschikken naar stijgende polariteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 421

Rangschikken naar stijgende polariteit

Hallo iedereen die dit leest, 
 
ik ben wat oefeningen aan het maken voor chemie en nu kwam ik deze tegen: Rangschik SCl2, HCl en BeCl2 naar stijgende polariteit.
Ik kom de volgende volgorde uit: SCl2 < HCl < BeCl2. Maar de oplossingssleutel zegt HCl < SCl2 < BeCl2
 
BeCl2 is een zout dus heeft de grootste polariteit.  Maar het verschil is elektronegativiteit bij HCl (0,8) is toch groter dan bij SCl2(0,5) dus dan is HCl toch meer polair dan SCl2 ? Ik weet niet of ik nou iets over het hoofd zie of dat de oplossingsleutel fout is. 
 
Alvast bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Rangschikken naar stijgende polariteit

Je kijkt nu naar de polariteit van de bindingen. Maar er wordt gevraagd naar de polariteit van de stoffen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Rangschikken naar stijgende polariteit

Ohja, dan moet ik naar het dipoolmoment kijken toch ? Maar dan blijft de volgorde toch hetzelfde want hoe groter het verschil in E.N des te groter de vector is of zie ik het verkeerd ?
 

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Rangschikken naar stijgende polariteit

Dat zie je bijna helemaal goed, maar houd er rekening mee dat de vector in SCl2 anders gaat zijn dan in HCl...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Rangschikken naar stijgende polariteit

De vector van SCl2 is iets kleiner dan die van HCl ? Of versterken de vrije elektronenparen op S de vector ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Rangschikken naar stijgende polariteit

Kleiner of groter is (nog) niet zo van belang. Maar wat vind je van het aantal bindingen? En wat betekent dat voor de vector(en) ?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Rangschikken naar stijgende polariteit

Voor SCl2 is het 2 bindingen dus 2 evengrootte vectoren van S naar Cl. Voor HCl is het 1 binding dus 1 vector van H naar Cl ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Rangschikken naar stijgende polariteit

En dus...?

Hoe staan die vectoren in SCl2?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Rangschikken naar stijgende polariteit

De vectoren van SCl2 staan Cl<---S--->Cl ? Maar wat zegt dit over de grootte dan ?

Reageer