Springen naar inhoud

Sterkteleer



  • Log in om te kunnen reageren

#1

HopmanJaak

    HopmanJaak


  • 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2014 - 14:15

Hallo,

 

Dit is niet echt voor school maar iets dat ik zelf wil ontwerpen/bouwen en gewoon zelf wat sterkteleer op heb willen toepassen. De sterkteleer die ik op de universiteit geleerd heb zit al wat verder weg in mijn geheugen dus ik zou het leuk vinden moest iemand eens kunnen kijken naar mijn berekeningen en mij erop wijzen als ik iets fout doe!

 

Alvast bedankt!

 

Het zou gaan om een plaat (ik noem het de schuifplaat) die uit een verrijdbare kar kan rijden en ondersteund wordt op twee rails. De plaat is 900mm breed en van die 900mm schuift ze maximaal 420mm uit en blijft voor nog 480mm op de kar staan. De kar zelf is een meter breed. De lengte van de plaat is 2210mm.

 

Schermafbeelding2014-05-03om145720_zps2e

 

 

De belasting die optreedt is ongeveer 785N, maar dat rond ik af naar boven naar 800N en hoewel ze niet helemaal links aangrijpt maar op verschillende plaatsen kan aangrijpen beschouw ik ze alsof ze helemaal links aangrijpt omdat je dan het grootste moment en dus de minst gunstige situatie hebt en altijd moet dimensioneren op de minst gunstigste gevallen. Voor het eigengewicht beschouw ik slechts 42/90 van het gewicht van de schuifplaat, want enkel dat deel zal voor doorbuiging zorgen, correct? Het zou om 75N gaan, want de plaat wordt uit aluminium vervaardigd.

Op bovenstaande foto ook nog duidelijk, de schuifplaat zou een rand hebben van zo'n 1,6cm breed en de kracht grijpt nog steeds rechts van de rand aan dus de momentarm is 404mm. Ik beschouw het andere deel van de schuifplaat op de rail als een inklemming, maar ik ben niet zeker of dit correct is... Dit is misschien een vereenvoudiging?

 

Schermafbeelding2014-05-03om150932_zps82

 

De momentlijn is dan:

 

Schermafbeelding2014-05-03om151012_zpsc8

 

Klopt mijn volgende conclusie dan?

 

Schermafbeelding2014-05-03om151359_zpse9

 

Alvast bedankt!

 


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

HopmanJaak

    HopmanJaak


  • 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2014 - 14:43

En dan wou ik ook nog de doorbuiging in langsrichting berekenen...

 

Op de schuifplaat komt een andere plaat te liggen, wat ik de "bouwplaat" zou noemen. Er zouden 4 verschillende belastingen optreden, 3 rechthoekige belastingen (newton per meter) en één driehoekige belasting, dus een variabele belasting per meter (van 0 N/m naar 200N/m terug naar 0N/m). De rechthoekige belastingen van 73N/m en 18,25N/m zou je eigenlijk kunnen samennemen want die treden op over eenzelfde lengte, de andere rechthoekige belasting grijpt over de volledige schuifplaat aan.

 

Schermafbeelding2014-05-03om152857_zps0b

 

Aangezien de rails die ik zou willen gebruiken niet goed bestand zijn tegen een axiaal moment (een torsiemoment) zou ik de rails zo willen positioneren zodat het moment dat ze opnemen gelijk zou zijn aan aangeveer 0Nm.

 

Je moet enkel naar GEVAL A kijken, bij geval B vermenigvuldig ik sommige belastingen met een veiligheidsfactor/bedrijfsfactor maar hier ben ik enkel om GEVAL A te laten controleren door jullie (omdat mijn sterkteleer wat roestig is), als geval A juist is kan ik B zelf wel narekenen omdat uiteindelijk enkel de waarden licht anders zijn.

 

Schermafbeelding2014-05-03om153531_zps79

 

En volgens mij zal de torsie dan minimaal zijn als ik de rails plaats op 631mm van de rand van de schuifplaat.

 

Schermafbeelding2014-05-03om153603_zpscd

 

En als krachten en momenten vinden we dan:

 

Schermafbeelding2014-05-03om154106_zps0a

 

Klopt dit? Enkel nog de doorbuiging in langsrichting doen via de momentlijn en dan is de plaat volledig berekend.

 

Alvast bedankt!


#3

HopmanJaak

    HopmanJaak


  • 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2014 - 15:03

We gaan dan verder met het bepalen van de momentlijn:

 

Schermafbeelding2014-05-03om154513_zps2a

 

 

 

En nu, wetende dat de Young's modulus van Aluminium gelijk is aan 6,9 . 10^10 Pa en mijn traagheidsmoment gelijk is aan Ix = 34585mm^4, berekenen we de momentlijnen met behulp van Maple (computerprogramma)

 

Schermafbeelding2014-05-03om154712_zpsf8

Schermafbeelding2014-05-03om154723_zpsa3

 

Schermafbeelding2014-05-03om155122_zps79

 

 

Tot hier denk ik niet dat ik teveel fouten gemaakt heb, maar het is vooral over het volgende deel dat ik mijn twijfels heb en de reden dat ik hier post om iemand te hebben die eens bereid is om na te kijken:

 

Schermafbeelding2014-05-03om155146_zps41

 

Schermafbeelding2014-05-03om155631_zpsea

Schermafbeelding2014-05-03om155154_zps81

 

 

Hopelijk heb ik niet teveel fouten gemaakt, en alvast bedankt om het eens na te kijken!

 

HJ


#4

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 mei 2014 - 18:40

Opmerking moderator :

verplaatst naar constructie-en sterkteleer

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270






Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures