Sterkteleer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 18

Sterkteleer

Hallo,
 
Dit is niet echt voor school maar iets dat ik zelf wil ontwerpen/bouwen en gewoon zelf wat sterkteleer op heb willen toepassen. De sterkteleer die ik op de universiteit geleerd heb zit al wat verder weg in mijn geheugen dus ik zou het leuk vinden moest iemand eens kunnen kijken naar mijn berekeningen en mij erop wijzen als ik iets fout doe!
 
Alvast bedankt!
 
Het zou gaan om een plaat (ik noem het de schuifplaat) die uit een verrijdbare kar kan rijden en ondersteund wordt op twee rails. De plaat is 900mm breed en van die 900mm schuift ze maximaal 420mm uit en blijft voor nog 480mm op de kar staan. De kar zelf is een meter breed. De lengte van de plaat is 2210mm.
 
Afbeelding
 
 
De belasting die optreedt is ongeveer 785N, maar dat rond ik af naar boven naar 800N en hoewel ze niet helemaal links aangrijpt maar op verschillende plaatsen kan aangrijpen beschouw ik ze alsof ze helemaal links aangrijpt omdat je dan het grootste moment en dus de minst gunstige situatie hebt en altijd moet dimensioneren op de minst gunstigste gevallen. Voor het eigengewicht beschouw ik slechts 42/90 van het gewicht van de schuifplaat, want enkel dat deel zal voor doorbuiging zorgen, correct? Het zou om 75N gaan, want de plaat wordt uit aluminium vervaardigd.

Op bovenstaande foto ook nog duidelijk, de schuifplaat zou een rand hebben van zo'n 1,6cm breed en de kracht grijpt nog steeds rechts van de rand aan dus de momentarm is 404mm. Ik beschouw het andere deel van de schuifplaat op de rail als een inklemming, maar ik ben niet zeker of dit correct is... Dit is misschien een vereenvoudiging?
 
Afbeelding
 
De momentlijn is dan:
 
Afbeelding
 
Klopt mijn volgende conclusie dan?
 
Afbeelding
 
Alvast bedankt!
 

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Sterkteleer

En dan wou ik ook nog de doorbuiging in langsrichting berekenen...
 
Op de schuifplaat komt een andere plaat te liggen, wat ik de "bouwplaat" zou noemen. Er zouden 4 verschillende belastingen optreden, 3 rechthoekige belastingen (newton per meter) en één driehoekige belasting, dus een variabele belasting per meter (van 0 N/m naar 200N/m terug naar 0N/m). De rechthoekige belastingen van 73N/m en 18,25N/m zou je eigenlijk kunnen samennemen want die treden op over eenzelfde lengte, de andere rechthoekige belasting grijpt over de volledige schuifplaat aan.
 
Afbeelding
 
Aangezien de rails die ik zou willen gebruiken niet goed bestand zijn tegen een axiaal moment (een torsiemoment) zou ik de rails zo willen positioneren zodat het moment dat ze opnemen gelijk zou zijn aan aangeveer 0Nm.
 
Je moet enkel naar GEVAL A kijken, bij geval B vermenigvuldig ik sommige belastingen met een veiligheidsfactor/bedrijfsfactor maar hier ben ik enkel om GEVAL A te laten controleren door jullie (omdat mijn sterkteleer wat roestig is), als geval A juist is kan ik B zelf wel narekenen omdat uiteindelijk enkel de waarden licht anders zijn.
 
Afbeelding
 
En volgens mij zal de torsie dan minimaal zijn als ik de rails plaats op 631mm van de rand van de schuifplaat.
 
Afbeelding
 
En als krachten en momenten vinden we dan:
 
Afbeelding
 
Klopt dit? Enkel nog de doorbuiging in langsrichting doen via de momentlijn en dan is de plaat volledig berekend.
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Sterkteleer

We gaan dan verder met het bepalen van de momentlijn:
 
Afbeelding
 
 
 
En nu, wetende dat de Young's modulus van Aluminium gelijk is aan 6,9 . 10^10 Pa en mijn traagheidsmoment gelijk is aan Ix = 34585mm^4, berekenen we de momentlijnen met behulp van Maple (computerprogramma)
 
Afbeelding
Afbeelding
 
Afbeelding
 
 
Tot hier denk ik niet dat ik teveel fouten gemaakt heb, maar het is vooral over het volgende deel dat ik mijn twijfels heb en de reden dat ik hier post om iemand te hebben die eens bereid is om na te kijken:
 
Afbeelding
 
Afbeelding
Afbeelding
 
 
Hopelijk heb ik niet teveel fouten gemaakt, en alvast bedankt om het eens na te kijken!
 
HJ

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Sterkteleer

Opmerking moderator

verplaatst naar constructie-en sterkteleer
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer