Enge vlieg

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Enge vlieg

Deze vloog gisteren mijn kamer binnen. Nog nooit gezien. Enig idee wat het is?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Enge vlieg

nee maar als je foto zou doorkomen misschien wel ;)

weer dat bekende rode X ipv foto.

Ik ben wel benieuwd, heb een zwak voor insekten :shock:
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Enge vlieg

ok nu zie ik de foto en ik gok op een langpoot mug.

Lange poten, komen binnen voor en kan iritant vliegen met een doordringend geluid.

Ik ben het ni zeker want is echt moeilijk te zien, maar uit de vorm + lange poten en vooral zeer kleine antennen kunnen volgens mij enkel langpoot mug zijn.

Vooral de antennen zijn van belang als die toch lang zouden zijn dan kan het sluipwesp kunnen zijn.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Enge vlieg

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

enkele voorbeelden als je een beschrijving zou kunnen geven zou het makkelijker zijn om te determineren.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Enge vlieg

Ik zie geen 2 lange cirren(staart draadjes ongeveer zolang als beest zelf) op de foto maar als dat aanwezig is en de vleugens staan loodrecht op zen lijf( 1 grote voor vleugel en een klein achter vleugeltje) dan is het een eendags vlieg of ook haft genoemd. leuk beestje

Dus langpoot of haft.

sorry voor de vele post maar staart draden niet te zien op fotoen der zat juist weer 1 in me kamer...
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Enge vlieg

Het is geen langpootmug. Die herken ik meteen. Deze is gedrongener. Als hij niet vliegt zijn de vleugels ingeklapt, de langpootmug heeft ze niet ingeplapt. Ook mis ik de lang poten. Dit is echt iets anders.

xp probeer verder te zoeken. Ik ben namelijk echt benieuwd

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Enge vlieg

Dit is de bastard!!

Afbeelding

Afbeelding

Robberfly

Heeft iemand er info over? Kan hij steken?[/img]

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Enge vlieg

jup hij steekt maar naar andere insekten en zuigt ze leeg. Normaal zou hij jou niet lastig vallen. Wel coole beestjes.

trouwens als je tegen licht fotografeert dan zeker flash gebruiken anders zie je ni veel.

Dju ni juist geraden.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Enge vlieg

Wat is de Nederlandse naam van dit beestje? En komt hij veel voor in Nederland?

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Enge vlieg

Moeilijk om te zeggen omdat ik ni weet welkeen dat het precies is, er zijn namelijk veel roofvliegen. Welke roof vlieg het precies is weet ik ni. Als ik tijd vind zal ik wel eens zoeken.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 193

Re: Enge vlieg

Hallo,



"Kan hij steken"??

Moet dat niet ALTIJD (bij muggen) zijn "kan ZIJ steken"??

Mvg,

Paul

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Enge vlieg

Paul Siemons schreef:Hallo,



  "Kan hij steken"??

 Moet dat niet ALTIJD (bij muggen) zijn "kan ZIJ steken"??

    Mvg,

Paul
Heheh, muggen bijten, wespen steken.
't kofschip?, 't fokschaap?, d's en t's? Nee daar heb ik inderdaat nog nooid van gehoord

Berichten: 193

Re: Enge vlieg

Hallo,

Altijd gedacht dat een mug steekt met een soort "zuigbuisje" om je bloed op te souperen?

Mvg,



Paul

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Enge vlieg

Misschien dat Nerusai bedoelt dat een mug steekt om te "eten" en het daarom bijten noemt?

Berichten: 8.614

Re: Enge vlieg

Even een (late) opheldering omtrent het bijten en steken. Volgend citaat is afkomstig van [url=http://]deze Wikipediapagina[/url]:
De bekendste stekende insecten zijn bijen, wespen en hommels die een speciaal orgaan hebben om te steken; de angel ... Bijten doen maar weinig insecten, alleen grotere insecten hebben soms vervaarlijke kaken waarmee ze kunnen bijten. Voorbeelden zijn kevers als de geelgerande waterkever en de zwemwants. Andere bijtende insecten zoals muggen en dazen doen dit alleen om aan bloed te komen, niet ter verdediging.
En op de Wikipediapagina met de titel "Insectensteek" staat het volgende:
Een insectensteek wordt toegebracht door een angel en moet niet worden verward met een insectenbeet. Stekende insecten vinden we uitsluitend onder de vliesvleugeligen: de bijen, wespen en mieren. Dit zijn de enige insecten die een legboor hebben ontwikkeld, welke later is door-geëvoleerd tot een angel ... Veel andere insecten (o.a. vlooien, luizen, wantsen, muggen, dazen) kunnen wel bijten of met de monddelen steken, ter voeding of ter verdediging.
Dan nog even terzijde: roofvliegen (Asilidae) zijn géén muggen.

PS: Misschien iets om ingevoegd te worden in de determinatietopic.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer