Single Subject Design

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Single Subject Design

Hallo,
 
I.k.v. mijn thesis (afstudeerrichting audiologie) heb ik een vraag i.v.m. statistiek:
 
Ik bespreek 5 gevalstudies. Elke patiënt werd d.m.v. 4 verschillende testen getest, en dit in 2 condities, vb: tonale audiometrie op verschillende frequenties werd afgenomen enerzijds met het HA alleen, nadien met beide oren samen. Nu ben ik op zoek naar een statistische test om na te gaan of de verschillen tussen beide condities significant zijn. Ik doorzocht reeds het internet en kwam o.a. uit op een ANOVA en student t-test, maar deze vereisen allen een periode van repeated measurements over een bepaalde tijdsperiode, welke ik niet heb. Van anderen hoorde ik dan weer dat op mijn type proefpersonen geen statistiek kan worden toegepast.
 
Weet iemand of dit al dan niet terecht is en of er alsnog een statistische test voorhanden is voor het bespreken van mijn resultaten?
 
Alvast bedankt!

Berichten: 20

Re: Single Subject Design

HA is het slechthorende oor? (Of Hearing Aid?)

Berichten: 3

Re: Single Subject Design

HA is hearing aid. Dus ze werden getest met het slechtste oor waar ze een HA dragen, en nadien mochten ze met beide oren samen luisteren, om zo na te gaan of het binauraal luisteren een meerwaarde geeft of niet. deze 2 condities werden telkens gebruikt tijdens 4 verschillende testafnames

Berichten: 20

Re: Single Subject Design

Met beide oren, is dan beide oren met HA of was het andere oor bij de gevalstudies gewoon goed?
 
Mij lijkt het ook interessant om het betere (of goede oor) ook alleen te testen. Hiermee kun je kijken wat grotere gevolgen heeft op het slechte horen... binauraal of daadwerkelijk verlies in het gehoor. 
 
Daarnaast is het belangrijk om alle gevalstudies om het zelfde tijdstip af te nemen. Ik ben zelf namelijk doof aan één oor en zwaar slechthorend aan het andere oor. Ik kan merken dat ik om 8u smorgens veel minder goed hoor dan om 11u smorgens. Op een maandag hoor ik weer slechter dan op een woensdag... (Ik ga nog uit, en ben op de maandag nog moe van het weekend)...
 
Sorry dat ik offtopic ga, je hebt hiermee absoluut geen antwoord op je vraag, maar die kan ik ook niet geven.

Berichten: 3

Re: Single Subject Design

Alle testen worden op eenzelfde moment afgenomen! Toch bedankt voor de input! 

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Single Subject Design

Ik zou op 5 case studies geen statistiek loslaten, maar het bij beschrijvingen houden (in figuurtjes etc). Ipv statistische significantie kan je allicht wel iets zeggen over de klinische significantie; zijn de veranderingen die je zit tussen de metingen klinisch relevant?

Reageer