Effect metingen vergelijken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Effect metingen vergelijken

Voor mijn onderzoek naar het effect van tijdschriften op het dieetgedrag van vrouwen, heb ik een pre en een post test uitgevoerd. Ik zoek nu een manier om deze resultaten met behulp van spss te vergelijken. Ik wil bijvoorbeeld het effect (significatie, richting en grootte van het effect) van lichaamstevredenheid (bestaande uit 2 ordinale variabelen) op de snack keuze (1 ordinale variabele) meten en dit zowel van de pre als de post test (zowel lichaamstevredenheid en snack keuze werden in de pre als de post test apart gemeten).
 
Schematisch:
Effect lichaamstevredenheid pre op snack keuze pre <--> effect lichaamstevredenheid post op snack keuze post
 
Het effect moet berekend worden op 4 verschillende groepen (deze werden reeds gespitst via split file), van telkens 73 personen (1 conditie bevat 75 personen).

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Effect metingen vergelijken

Begrijp ik dat je het alleen om de cross-sectionele verbanden te doen is en dat je niet geinteresseerd bent in het verschil pre-post?

En is snackkeuze echt een ordinale variabele? Kan je aangeven wat de antwoordcategorieen waren?

Op deze pagina kan je meer info vinden over soorten toetsen en wanneer je ze gebruikt.

Berichten: 2

Re: Effect metingen vergelijken

Het gaat over een experimenteel design, afgenomen via een survey op 1 moment. De deelnemers kregen eerst een aantal vragenlijsten voorgeschoteld (e.g. over lichaamstevredenheid, zelfbewustzijn, honger, snackkeuze), daarna werden ze blootgesteld aan een aantal magazine artikels (er waren 4 verschillende soorten magine artikels, dus zijn er 4 verschillende condities). Vervolgens dienden de deelnemers opnieuw de vragenlijsten van voor de blootstelling in te vullen.
 
Ik wil nu bijvoorbeeld het verschil tussen de lichaamstevredenheid pre en post meten (net als alle andere variabelen), maar ook onderlinge verschillen. Bijvoorbeeld, wat is het verschil tussen het effect van de lichaamstevredenheid pre op de snackkeuze pre, en het effect van de lichaamstevredenheid post op de snackkeuze post.
 
 
Vb Snack keuze:
Hoe graag consumeert u fruit?
Hou ik veel van, hou ik van, neutraal, hou ik niet van, hou ik helemaal niet van

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Effect metingen vergelijken

Ik kan zo 1-2-3 niet een model verzinnen waarmee je dit kan doen. Misschien kan je eens zoeken op cross-over studies en kijken of je daar iets wijzer uit wordt.

Reageer