[natuurkunde] Elektronische schakeling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 138

Elektronische schakeling

Hallo,
 
Ik ben student industrieel ingenieur en daarvoor heb ik wiskunde wetenschappen gevolgd. Momenteel ben ik het hoofdstuk van de Diodes aan het studeren. Maar dat loopt toch niet zo vlot. Daarom kom ik hier hulp vragen om me wat op weg te helpen. Want er zijn nog een paar onduidelijkheden.
 
Afbeelding
 
Waar ik moeilijkheden mee heb:
- De wisselspanningbron. Als ik het goed heb levert die telkens wisselend 15v. Dus eerst (15v,-15v,15v,...)
Maar wat ik niet versta is dat er ook een grond is (0V).
 
Dus hoe ik het zou doen, wanneer de bron 15V levert langs de + kant gaat zenerdiode D1 gewoon een gesloten schakelaar zijn.
Wordt de bron -15V gaat de zener D1 een open schakelaar zijn.
Maar wanneer D1 gesloten is, gaat er aan Vout toch gewoon 15v geleverd worden dus hoe kan het dan DC worden?
 
Iemand die me even opweg helpt en me op mijn foute redenering kan wijzen. Het zou me veel helpen, danku ! ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektronische schakeling

Xasuntox schreef: Maar wat ik niet versta is dat er ook een grond is (0V).
Grond of GND of 0V is gewoon de onderste lijn in het schema, daar waar het aardeteken aan hangt.
De bovenste aansluiting van de generator wordt afwisselend maximaal +15V en maximaal -15V t.o.v. GND.
 
Beredeneer welke diode spert en welke doorlaat bij positieve spanning. En evenzo bij negatieve spanning.
Een sperrende diode kun je wegdenken, die doet niks.
Door de doorlatende diode zal een stroom gaan lopen. Daarbij spelen de weerstanden een rol bij de spanningsverdeling.
 
D1 is overigens geen zenerdiode. D2 is wel een zenerdiode. Bedenk wat die voor functie heeft.
 
Kom je er zo uit?

Berichten: 138

Re: Elektronische schakeling

klazon schreef: Grond of GND of 0V is gewoon de onderste lijn in het schema, daar waar het aardeteken aan hangt.