Rookmelder piept

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Rookmelder piept

In mijn huis heb ik twee rookmelders hangen, één op de overloop en één op zolder.
De laatste tijd piepen die dingen zo af en toe. In eerste instantie dacht ik aan de batterijen, dus die vervangen. Maar dat blijkt niet het probleem te zijn. Met de nieuwe batterijen bleef het piepen doorgaan. Zowel de oude als de nieuwe batterijen meten 9,1V, ruim voldoende zou ik zeggen.
 
Het piepen is ook niet karakteristiek voor lege batterijen. Want dan komt er een piep om de 40 seconden, terwijl er nu piepjes komen met tussenpozen van uren.
 
Iemand een idee wat er wel aan de hand kan zijn? Kan het vervuiling van de meetkamer zijn, of domweg veroudering? Die dingen zijn 8 jaar oud.
 
Omdat ik het beu begon te raken heb ik inmiddels nieuwe rookmelders gekocht, maar het intrigeert me wel wat het piepen kan veroorzaken.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Rookmelder piept

Wat voor techniek wordt erin gebruikt? Je hebt optische en thermische rookmelders, en je had ook ionisatierookmelders. Die laatsen werken op basis van een radioactieve bron. Ik dacht nog even dat als je dat laatste type hebt wellicht het radioactieve materiaal dermate vervallen dat er niet genoeg signaal meer doorkomt. Maar dat blijkt bij nader onderzoek niet waarschijnlijk: er wordt gebruik gemaakt van Radium-226 en Americium-241, met halfwaardetijden van respectievelijk 1600 en 432 jaar (bron).
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Rookmelder piept

Volgens het opschrift zijn het optische rookmelders.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Rookmelder piept

Heb je je stofzuiger er al eens opgezet?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Rookmelder piept

Nee, dat heb ik nog niet gedaan. Ik heb hem wel opengemaakt, en er zit nauwelijks stof in. Maar helemaal binnenin zit een meetkamer, die heb ik nog niet opengepeuterd.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Rookmelder piept

In ieder geval, er zijn optische rookmelders die ook waarschuwen voor vermoedelijke vervuiling. Of dat voor die van jouw geldt en met welk signaal hij dit aangeeft is misschien nog in een internet gebruiksaanwijzing te vinden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Rookmelder piept

Eindelijk even de tijd genomen om het ding verder te onderzoeken. Na het openbreken van de meetkamer bleken daarin minieme witte schilfertjes te zitten.
Ik weet niet zeker wat het is, maar het lijken restanten van een klein insect.

Berichten: 12.262

Re: Rookmelder piept

Oh, dat wil wel eens gebeuren, de letterlijke 'bugs'. Die vind je soms op de meest onwaarschijnlijke plaatsen terug, bijvoorbeeld in een 3e remlicht dat hermetisch gesloten aan de achterruit van een auto lijkt te zijn geplakt. 
 
Uiteraard is zo'n detector uberhaupt een tamelijk open geheel (anders zou er weinig te detecteren zijn), dus het lijkt me goed voorstelbaar dat een of ander insect er zijn thuis van heeft gemaakt en die sporadische meldingen heeft veroorzaakt. 
Victory through technology

Reageer