Cijfercode puzzels

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 12

Cijfercode puzzels

Hallo allemaal,
 
Allereerst weet ik niet of ik hier goed zit.
Ik hoop van wel, of stuur mij a.u.b. even door.
 
Ik heb laatst een puzzelboekje gehaald, met cijfercode puzzels.
Dit leek mij een leuke afwisseling van de sudoku's.
Echter snap ik er geen snars van, en google maakt me ook niet echt wijzer...
 
Hier een voorbeeld van zo'n puzzel: https://www.denksport.nl/sites/default/files/imagecache/news-image/news_images/Hoe%20lost%20u%20een%20cijfercode%20op.pdf
 
Ik weet dat dit een watenschapsforum is, maar nogmaals, ik weet niet waar ik anders mijn vraag kan plaatsen.
Alvast bedankt voor alle hulp!
 
Gr. Rik a.k.a. Deystorm
Ik kan soms vreemd overkomen.

Dat spijt me, maar ik heb autisme.

Bedankt voor het begrip!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Cijfercode puzzels

er zitten 26 letters in het alfabet.
je vindt een nummer van 1 tot 26 in elk vakje. 
onderin geven ze je al drie letters.
begin dus  met in alle vakjes waar "14" in staat een R te zetten, en zo.
en probeer dan overal woorden te krijgen, en zo beetje bij beetje uit te vinden welk getal bij welke letter hoort. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Cijfercode puzzels

Hallo Jan,
 
Ik snap dat ik de eerste drie letters "cadeau" krijg.
Maar er zijn daarna geen enkele aanwijzingen om ook maar iets te bedenken.
 
Snap je dat ik er dan niet uitkom?
Nou ik hoor weer van je/jullie ;)
Ik kan soms vreemd overkomen.

Dat spijt me, maar ik heb autisme.

Bedankt voor het begrip!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Cijfercode puzzels

Vul om te beginnen de letters in die je weet.

dan duiken er vanzelf mogelijkheden op om te zeggen, "oh, dan zou dát wel eens dat woord kunnen zijn, en dát dus die letter ". Checken, vind je meer plekken waar dat past, dan ervoor gaan. Je begint meer en meer waarschijnlijke woorden te herkennen, meer en meer letters.

 Het is een puzzel hè....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Cijfercode puzzels

Jan, ik snap je volkomen.
Maar het blijft allemaal "waarschijnlijk".
Ik, met mijn autisme, kan niets met "waarschijnlijk".
 
Sorry, maar is er echt geen website, of uitleg hier, die het zo duidelijk kan maken als het invullen van (bijvoorbeeld) een sudoku?
Ik zeg maar wat, ik weet niet of ik überhaupt die cijfercodes ga "begrijpen"...
 
In ieder geval, bedankt voor je hulp!
Ik kan soms vreemd overkomen.

Dat spijt me, maar ik heb autisme.

Bedankt voor het begrip!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Cijfercode puzzels

Er is niet zo'n vast stramien neen... Het is echt puzzelen in die zin. Na het invullen van die letters, verschijnt er (minstens) één woord dat (vrij) duidelijk is wat het moet zijn. Dat geeft je dan nieuwe letters, waarmee je weer verder moet kunnen. Zo heb je bijv. // 17 11 17 // staan ergens. Dan zou ik kijken of 11 = O steek houdt. Of // 21 21 8 13 21 17 //. Dan zou ik kijken of ... (enig idee wat?) steek houdt. Nu weet je (normaal) alweer drie extra letters.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Cijfercode puzzels

Drieske schreef: Er is niet zo'n vast stramien neen... Het is echt puzzelen in die zin. Na het invullen van die letters, verschijnt er (minstens) één woord dat (vrij) duidelijk is wat het moet zijn. Dat geeft je dan nieuwe letters, waarmee je weer verder moet kunnen. Zo heb je bijv. // 17 11 17 // staan ergens. Dan zou ik kijken of 11 = O steek houdt. Of // 21 21 8 13 21 17 //. Dan zou ik kijken of ... (enig idee wat?) steek houdt. Nu weet je (normaal) alweer drie extra letters.
Oké, dus een beetje logisch nadenken.
Ik begin het een beetje te begrijpen.
 
Dus eerst de meest voorkomende letters proberen te vinden?
Of zit ik weer in de verkeerde hoek te zoeken?
Ik kan soms vreemd overkomen.

Dat spijt me, maar ik heb autisme.

Bedankt voor het begrip!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Cijfercode puzzels

Dat is vaak handig ja. Vinden waar je een "E" hebt is zeker beter doenbaar meestal dan vinden waar je een "Z" of "X" hebt. En eens je een letter als "E" hebt zie je vaak veel extra woorden makkelijker worden.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Cijfercode puzzels

Deystorm schreef: Dus eerst de meest voorkomende letters proberen te vinden?
 
voor een lastigere dan die je postte, ja. Maar bij dat voorbeeld dat je postte is al te veel poespas niet eens nodig. Overal je drie gegeven letters invullen en dan zie je vanzelf wel een paar "bijna" woorden waar je al een volgende letter uit kunt afleiden. Via het nummer van die letter rondgaan of dat ergens anders ook past, en bij voldoende zekerheid gewoon overal invullen. Dan wordt het al gauw meer ellebogenstoom dan denkwerk. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer