Springen naar inhoud

- - - - -

Energieopslag uit remmende treinen.


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Flisk

    Flisk


  • >1k berichten
  • 1270 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 mei 2014 - 12:59

In Philadelphia, Amerika, word er reeds energie gerecupereerd uit remmende treinen. In plaats van te remmen d.m.v. wrijving op de wielen, wordt de motor als een soort generator gebruikt. Deze technologie bestaat al een tijdje maar de gewonnen energie ging dan vaak verloren. Er werd bijvoorbeeld gebruik gemaakt van transistoren die de energie omzetten naar warmte, wat dus neerkomt op een nuloperatie. Nu hebben ze dit opgelost door de energie op te slaan in een 1,5 megawatt opslagplaats bestaande uit lithium batterijen die zich bevinden in het Letterly hulpstation.

 

Het gaat om heel wat energie die in een korte tijd in en uit de batterijen moet kunnen stromen, wat ervoor zorgt dat de batterijen een relatief korte levensduur krijgen. In Los Angeles gaat men dit omzeilen door de energie die verloren gaat in de metro, op te slaan in een vliegwielinstallatie. Eind mei zou deze klaar zijn. Dit is een heel oude technologie maar heeft, dankzij de grotere levensduur, een significant voordeel ten opzichte van batterijen. 

 

3234022F-0CE3-4974-A1220CF3CE8ACBD6_arti

 

Bron

Lees meer op de site van scientificamerican.com

Veranderd door Flisk, 06 mei 2014 - 13:01

Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Michel Uphoff

    Michel Uphoff


  • >5k berichten
  • 5383 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 mei 2014 - 14:36

Als ik het stuk doorlees, begrijp ik dat een combinatie van vliegwiel (ook piekenergie snel opnemen en afgeven) en lithium batterij (bulk energie) een toekomst kan hebben. Ik neem dan aan, dat het vliegwiel naast het absorberen van die energiepieken, ook de batterijen laadt.

 

Voordeel is dan dat de levensduur van de batterijen vergroot wordt, want die lijdt onder die energiespikes nogal.

Veranderd door Michel Uphoff, 06 mei 2014 - 18:44
typo weggewerkt

Motus inter corpora relativus tantum est.

#3

Flisk

    Flisk


  • >1k berichten
  • 1270 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 mei 2014 - 16:46

Ik zie niet direct waar in het artikel men het heeft over die combinatie (vliegwiel+batterijen). Wel lees ik een combinatie van een supercondensator en lithiumbatterijen in Portland.

Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

#4

Michel Uphoff

    Michel Uphoff


  • >5k berichten
  • 5383 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 mei 2014 - 18:41

Nee, men noemt daar die combinatie niet.

Het was een idee van mijn kant dat door het woordje 'wordt' anders geïnterpreteerd kon worden. Woordje is weggehaald.

Motus inter corpora relativus tantum est.

#5

Flisk

    Flisk


  • >1k berichten
  • 1270 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 mei 2014 - 17:30

Ik denk inderdaad dat zo'n combinatie wel zou werken. De vraag is natuurlijk hoe lang ze die energie willen bijhouden. Als het slechts om een korte periode gaat, zijn batterijen niet echt gewenst.

 

Ik loop zelf al een paar jaar met het idee waarbij er een geïntegreerd vliegwielsysteem gebruikt wordt als rem voor auto's en vond het dan ook wel tof dat ik dit artikel tegenkwam. Het probleem bij auto's is wel dat er vrij weinig plek is en je dus geen groot vliegwiel kan installeren. Een kleiner vliegwiel moet dan heel snel draaien wat voor heel wat warmte zorgt. Tot zover mijn fantasie :D

Veranderd door Flisk, 07 mei 2014 - 17:30

Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

#6

Marko

    Marko


  • >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 mei 2014 - 18:32

Naar opslag in vliegwielen voor automotive toepassingen wordt volgens mij al 20 jaar lang onderzoek gedaan aan de TU Eindhoven.

Tot zover de fantasie...

 

 

In niet-mobiele toepassingen zie ik overigens de meerwaarde van opslag in Li-ion batterijen niet, alleen de meerprijs.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum


#7

Flisk

    Flisk


  • >1k berichten
  • 1270 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 mei 2014 - 18:44

Naar opslag in vliegwielen voor automotive toepassingen wordt volgens mij al 20 jaar lang onderzoek gedaan aan de TU Eindhoven.

Tot zover de fantasie...

Wist ik niet. Even opgezocht en er staat zelf iets van op wikipedia. Toch niet zo'n gek idee dan...

Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures