Springen naar inhoud

magnetisch veld om een draad

• Log in om te kunnen reageren

Bob1200

Bob1200

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2014 - 18:57

Beste forumleden,

Ik ben examens aan het oefenen en in een examen natuurkunde snapte ik de volgende vraag niet(zowel de vraag als het antwoord heb ik als afbeelding mee gepost).

Wat ik niet begrijp is waarom het magnetische veld( B ) een specifieke richting heeft, om een draad loopt het magnetisch veld toch in cirkels(zoals ook bij draad 3 is aangegeven)?

Bijgevoegde miniaturen

• vraag.png
  • antwoord.png

Veranderd door Bob1200, 06 mei 2014 - 19:04

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 mei 2014 - 19:24

om een draad loopt het magnetisch veld toch in cirkels(zoals ook bij draad 3 is aangegeven)?

Ja, en dus heeft dat veld in elk punt van elke denkbeeldige cirkel de richting van die cirkel, of dus beter, in de richting van de raaklijn van die cirkel.

magneet.gif

En aangezien het alleen gaat om het effect op die andere draad is alleen de richting van het veld ter plaatse van die draad interessant. 

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Bob1200

Bob1200

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2014 - 19:46

Oke in dat geval heb ik de vraag dus gewoon verkeerd begrepen. Ik dacht dat je het magnetisch veld om draad 4(het eigen magnetisch veld van draad 4) moest tekenen. Overigens verwacht ik niet dat ik de vraag anders wel goed opgelost had;) Bedankt!

Nog iets anders: stel het gaat maar over 1 draad, oefent die draad dan ook een lorentzkracht op zichzelf uit? Voor mijn gevoel is er namelijk geen verschil tussen wanneer een draad in zijn eigen veld zit of in het veld van een ander.

Veranderd door Bob1200, 06 mei 2014 - 19:47

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 mei 2014 - 19:55

Nog iets anders: stel het gaat maar over 1 draad, oefent die draad dan ook een lorentzkracht op zichzelf uit? Voor mijn gevoel is er namelijk geen verschil tussen wanneer een draad in zijn eigen veld zit of in het veld van een ander.

1) probeer dan eens de richting van dat eigen veld ter plaatse van die draad zelf te bepalen?

2) http://www.beleven.o...chhausens_paard

Verborgen inhoud
Kort daarop beleefde ik met mijn Litauer nog een ander avontuur, dat lelijk genoeg had kunnen aflopen, als ik niet zoveel tegenwoordigheid van geest had gehad.

6831munchhausen01.jpgIk maakte een tocht door een bos en kwam onverwachts voor een moeras dat met riet en biezen begroeid was. Daar ik mij de tijd niet gunde er omheen te rijden, zette ik mijn paard aan over het moeras heen te springen.

Midden in de sprong ontdekte ik, dat de aanloop te kort was genomen en daarom liet ik het dier rechtsomkeert maken. Voor de tweede keer werd het toen beproefd, maar ook nu was de sprong te kort, zodat ik dicht bij de andere oever met paard en al in het moeras viel en in de modder wegzakte.

Mijn paard begon van angst te hinniken, want het verstandige beest begreep best dat dit ons laatste avontuur zou zijn. Zienderogen zakten we al dieper en dieper weg... straks zou het moddergraf zich boven ons beiden sluiten. Maar toch behield ik mijn tegenwoordigheid van geest. Met krachtige greep pakte ik de staart van mijn pruik beet en trok mij en mijn paard daaraan uit het moeras. Het was wel een hele hijs, dat moet ik toegeven, maar we kwamen toch beiden weer op de vaste grond terecht.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Bob1200

Bob1200

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2014 - 20:07

1) probeer dan eens de richting van dat eigen veld ter plaatse van die draad zelf te bepalen?

De richting van dat eigen veld is in concentrische cirkels eromheen zou ik zeggen. Maar omdat die cirkels de draad nergens snijden(toch?) zou ik niet weten hoe ik de Lorentzkracht in zon situatie zou moeten bepalen. Of is dat nu net de reden waarom de Lorentzkracht er in die situatie niet is?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 mei 2014 - 20:32

omdat die cirkels de draad nergens snijden(toch?) zou ik niet weten hoe ik de Lorentzkracht in zon situatie zou moeten bepalen. Of is dat nu net de reden waarom de Lorentzkracht er in die situatie niet is?

Zoiets ja  :D

Van wat ik nu ga zeggen ben ik niet zeker, het is maar een gedachtengang die je vaker in de natuurkunde kunt gebruiken: in extremen gaan denken. Maak die cirkel kleiner en kleiner, totdat het nagenoeg een punt is. Héél sterk veld vanwege de verwaarloosbare afstand tot de draad. Maar omdat in dit limietgeval die raaklijnen en dus die B-vectoren eigenlijk vanuit één punt alle kanten op wijzen en is dat veld daar dus eigenlijk netto nul. Daar komt von Münchhausen om de hoek.

Bob1200

Bob1200

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2014 - 20:47

Ja dat kan ik volgen!

Kortom geen Lorentzkracht door eigen veld, ook weer opgelost:)

Wie of wat is von Munchhausen precies? Ik snapte de link naar een Duits volksverhaal in u vorige post al niet helemaal maar dat was misschien een verkeerde link?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 mei 2014 - 21:08

Wie of wat is von Munchhausen precies? Ik snapte de link naar een Duits volksverhaal in u vorige post al niet helemaal maar dat was misschien een verkeerde link?

Serieus gat in je cultuur.  :(

http://nl.wikipedia....on_M√ľnchhausen

Na de examens direct naar de bieb!!   :D

Maar goed, de krachten op stroomvoerende draden zijn duidelijk. Dat is wat eerst telt. 

Dat von Münchhausen volgens zijn sterke verhaal zichzelf NB met paard en al aan zijn eigen haar uit het moeras trok was mijn verband met "draden die krachten op zichzelf uitoefenen".

Fysisch een beetje onzin om iets een kracht op zichzelf te laten uitoefenen.

Bob1200

Bob1200

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2014 - 13:01

Ook weer wat nieuws geleerd! Bedankt!

En wat betreft naar de bieb gaan, ik was van plan een stuk uit het communistisch manifest te lezen(ik roep altijd maar dat de ideeën van Marx goed zijn maar dat de mens te egoïstisch is om ze goed uit te voeren, maar ik vind eigenlijk dat ik die ideeën eens moet lezen voor ik zeg dat ze goed zijn;)) en dat vind ik dan wel weer genoeg na een jaar blokken voor de examens!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 mei 2014 - 20:25

Och, von Münchhausen is een toetje, lekker weglezertje na dat manifest. 

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures