G6PD Deficiëntie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 27

G6PD Defici

Ben bezig met de research voor een project omtrent G6PD Deficiëntie.
Na een aantal uren op Pubmed gezocht te hebben kwam ik tot de conclusie dat G6PD de cellen beschermt tegen schade die zuurstofradicalen aanrichten. Toen ik vanmiddag via google op een andere bron zocht stond er dat dit enzym betrokken is bij de energievoorziening van een cel?
Kan iemand mij uitleggen hoe het nou precies zit met dit enzym en in welke reactie's dit enzym betrokken is? (graag met bronnen)
 
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: G6PD Defici

G6PD is een enzym dat betrokken is in de pentosefosfaat cyclus een daarin zorgt voor de oxidatie van G6P tot glucono-1,5-lacton-6-fosfaat. Veel belangrijker is echter dat tijdens dit proces ook NADP+ gereduceerd wordt tot NADPH.
 
NADPH zorgt zoals je waarschijnlijk wel weet voor reducerend vermogen in onze cellen en ook voor de reductie van glutation. Glutation is op zijn beurt dan weer een sterk antioxidans en beschermt onze cellen tegen oxidatieve stress. Vooral in rode bloedcellen speelt G6PD een belangrijke indirecte rol bij het beschermen tegen oxidatieve stress.
 
Op de Swiss-Prot website vind je allerlei informatie over het enzyme. In dit geval gaat het om gecureerde data, dus daar mag je van uitgaan dat die correct is. Bekijk die pagina eens en zie wat je daar allemaal kan vinden.
 
Verder vond ik ook nog deze info op MedScape (Klik), het gaat over de een deficiency in G6PD. Bovenaan kan je door de verschillende menus bladeren en zo wat meer informatie verkrijgen. Het kan misschien handig zijn voor je project.
 
Tot slot is er ook nog KEGG pathway. Dit is een website waar je informatie van praktisch elke pathway kan opvragen en deze ook kan visualiseren. Vervolgens kan je ieder enzym of molecule aanklikken om er extra informatie van op te vragen. Als je wat vertrouwd raakt met de website kan je er heel veel mee. Hier zie je bijvoorbeeld de pentose fosfaat pathway waarbij alle genen die aanwezig zijn in de mens groen gekleurd worden. Alle genen die aan de basis liggen van ziektes worden paars gekleurd. Het G6PD wordt weergegeven door het EC nummer 1.1.1.49. Als je daarop klikt krijg je weer een heel overzicht van alle ziektes die gerelateerd zijn aan dit enzym.
 
Ik zou zeggen experimenteer eens wat met bovenstaande websites, vooral de KEGG en Uni/Swiss-Prot kunnen handig zijn!
 
P.S.: ik weet dat Wikipedia geen bron is, maar ik wil je toch echt aanraden om het te gebruiken. Niet om harde feiten van te halen, maar om een even kort wat algemene informatie te verkrijgen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 2

Re: G6PD Defici

Misschien kunnen de volgende websites jou wel een beetje duidelijkheid geven over hoe het nou precies zit met G6PD.
http://www.hematologienederland.nl/glucose-6-fosfaatdehyrogenase-defici%C3%ABntie-g6pd
Hierin staan ook links naar andere nuttige informatiebronnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 27

Re: G6PD Defici

Had deze website inderdaad al gevonden.
 
Erg goede bron! Dank je!

Reageer