Statistische betrouwbaarheid vast stellen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

Statistische betrouwbaarheid vast stellen

Hallo
 
Ik ben bezig met metingen uit te voeren op mijn stage. Maar hoe weet je hoeveel metingen je zou moeten doen voor een betrouwbare uitspraak?
Ik kan zo ff niets op internet vinden hoe groot je steekproef zou moeten zijn voor een betrouwbare meting
Wie is hier meer in thuis dan ik? :D

Berichten: 14

Re: Statistische betrouwbaarheid vast stellen

Hoi,
 
Er is volgens mij geen exact aantal dat een onderzoek betrouwbaar maakt. Het is een afweging die je zelf zal moeten maken. Belangrijk om te beseffen is dat hoe minder metingen je doet, hoe lastiger het zal worden om een conclusie te maken die je echt 'generaliseerbaar' mag noemen. Aan de andere kant zit je ook met tijd (en budget?) waar je rekening mee moet houden. 
 
Het is vrij lastig om een duidelijker advies te geven op basis van je bericht, omdat ik geen idee heb om wat voor soort onderzoek het gaat, wat de totale populatie is van de mensen die het aangaat (is het van belang voor 16miljoen mensen of voor 16 mensen) en meer van dat soort gegevens. Elk onderzoek en elke situatie vraagt om een andere aanpak.
 
Belangrijk is om een aantal te kiezen waarvan jij denkt dat het voldoende is om uitspraken te doen en dat als er van bovenaf vragen gesteld gaan worden, dat jij jouw onderzoek kan verdedigen op basis van jouw gegevens. Soms kan dat met 10 mensen, soms heb je duizenden meningen nodig. 
 
Dit is trouwens mijn mening hierover, het is vrij lastig om een exact antwoord te geven op deze vraag, die is er simpelweg niet namelijk. Je zou kunnen overwegen om literatuur over dit onderwerp aan te schaffen. Ik zou het boek ' Wat is onderzoek' van Nel Verhoeven aanraden. 

Berichten: 14

Re: Statistische betrouwbaarheid vast stellen

Het gaat om een meting in het proces. Er is een buffertank in het proces, en die wordt elke batch gevuld. Zodra deze een sein krijgt dat in het verdere proces de andere tankjes leeg zijn, valt de batch door naar de volgende tank. Wat ik nu ben aan t doen is het meten tot waar het niveau komt van de batch in de buffertank en of hier (veel) variaties inzitten. bij de vorige meting heb ik na 15 metingen gezien dat het zo goed als nauwkeurig is. nu ga ik ditzelfde op een andere lijn doen

Reageer