[natuurkunde] Kelvindruppelaar

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Kelvindruppelaar

He allemaal,
 
Ik ben bezig met een project waarvan de Kelvindruppelaar (oftewel Lord Kelvin's Thunderstorm, lord kelvin's water-drop elektrostatica generator, enz.), en ik ga er uiteindelijk ook zelf een maken.
 
Nu zijn er talloos veel tutorials over hoe je er een moet maken, en dat is ook niet ingewikkeld, maar na het bekijken van een hoop tutorials zat ik nog met een paar vragen.
 
Afbeelding
 
Hierboven is een animatie te zien van een Kelvin Druppelaar. In de tutorials die ik heb gezien wordt bijna altijd aluminiumfolie of oude soepblikken gebruikt voor de Chargers (zie afbeelding). Deze hebben beide een vrij dunne wanddikte. Werken de Chargers even goed als deze gemaakt zijn van bijvoorbeeld aluminium pijp met een wanddikte van 1cm?
 
Werken de metalen Containers ook nog even goed als deze gemaakt zijn van aluminium met een wanddikte van 1cm?
 
De laatste vraag die ik had over de Kelvindruppelaar gaat over de vonk die ontstaat. Deze vonk kan over het algemeen een vrij kleine afstand overbruggen, zoals bijvoorbeeld 5 millimeter. Als ik een Leidse fles toevoeg aan de Kelvindruppelaar, kan ik deze afstand dan vergroten?
 
Alvast bedankt voor het lezen, en ik stel alle informatie zeer op prijs.
 
Met vriendelijke groet,
Mitchell


Reageer