Organische synthese

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 25

Organische synthese

Hoihoi,
 
Ik zit op dit moment in het derde jaar van mijn chemie opleiding en ben op zoek naar een afstudeerstage 'Organische chemie' voor het vierde jaar.
Deze blijkt moeilijker te vinden dan ik dacht.
Als ik google op 'Chemie stage (stad)', vind ik niets.
Als ik kijk op websites met databases voor stages en sorteer op HBO stage chemie, geven de meeste databases: 'Geen resultaten'.
Bij wel resultaten betreffen dit meestal analytische chemie stages, waar ik niet naar op zoek ben.
Op school is wel een database met laboratoriumstages, maar dit zijn dan vrijwel allemaal biologie of analytische chemie stages. 
Hebben jullie tips voor het zoeken naar een stage? Zoekopdrachten? Websites?
Of andere manieren waarop ik toch aan een organische chemie stage kan komen?
Zou mij heel erg helpen! Alvast bedankt.
 
Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Organische synthese

Draai het eens om: In plaats van te gaan zoeken of je iets tegenkomt, en je dan af te vragen of het iets voor jou is, bedenk eens wat voor soort stage/onderzoek je zou willen doen. Je noemt organische synthese, maar dat kan natuurlijk ook op allerlei terreinen: geur- en smaakstoffen, pigmenten, polymeeradditieven, farma, etc. En dan heb je nog organische synthese in het kader van wetenschappelijk onderzoek, waarbij je dus een afstudeeronderzoek op een universitair lab doet.
 
Als je voor ogen hebt wat je zou willen doen kun je nagaan bij welk bedrijf of welke instelling je zoiets zou kunnen tegenkomen, en daar gericht zoeken of ze ook een afstudeeropdracht hebben. Veel bedrijven zetten hun stage/afstudeeropdrachten namelijk wel op hun website.
 
Je kunt ook nog een stap verder gaan en zelf contact opnemen met de vraag of ze een opdracht hebben of beter nog: met de opmerking dat je graag in dat bedrijf een afstudeeropdracht zou willen uitvoeren (en waar je dan met name in geïnteresseerd bent) en de vraag of dat mogelijk is. Best kans dat er dan speciaal voor de gelegenheid een opdracht wordt gemaakt. Voor gemotiveerde studenten is veel mogelijk!
 
Toch kan het in dergelijke gevallen helpen om een ingang te hebben bij zo'n bedrijf. Dat zou misschien kunnen via de stagecoördinator - als je al ongeveer of precies weet wat je wil kan die je ook makkelijker verder helpen.
 
En uiteraard kun je ook op dit forum aangeven wat je zoekt, en waar. Wie weet is er iemand die je verder kan helpen. Maar hoe duidelijker jij voor ogen hebt wat je wil, hoe makkelijker een ander je verder kan helpen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: Organische synthese

Mijn interesse gaat uit naar iets in de polymeerchemie. Ook iets met geur- en/of smaakstoffen lijkt me erg leuk.
Een eis voor de stage via school is dat het een onderzoek moet zijn.
 
Is er een lijstje met bedrijven beschikbaar die organisch synthetische onderzoeken uitvoert in een bepaalde omgeving?
Ik wil namelijk het liefst in de omgeving van Leiden en ik ken niet veel chemische bedrijven uit mijn hoofd.
 
 
Marko schreef: Je kunt ook nog een stap verder gaan en zelf contact opnemen met de vraag of ze een opdracht hebben of beter nog: met de opmerking dat je graag in dat bedrijf een afstudeeropdracht zou willen uitvoeren (en waar je dan met name in geïnteresseerd bent) en de vraag of dat mogelijk is. Best kans dat er dan speciaal voor de gelegenheid een opdracht wordt gemaakt. Voor gemotiveerde studenten is veel mogelijk!
 
Als je dit doet, is het dan de bedoeling dat je dan ook meteen een motivatiebrief en cv meestuurt?

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: Organische synthese

Of kunnen jullie bedrijven noemen die hieraan voldoen?
Bedrijven die doen aan organische synthese op het gebied van geur- zoet- smaak- kleurstoffen en/of polymeren. (Mijn interesse gaat uit naar veel gebieden van de chemie, maar niet voor bio-organische chemie)
Bedrijven in de omgeving van Leiden, Den haag, Haarlem (of gewoon Zuid-Holland)
Mijn voorkeur gaat uit naar fietsafstand van Leiden (30 minuten), omdat ik in het weekend vaak naar het andere kant van het land reis wat €30,- per weekend kost als ik m'n vrijreizen (OV-kaart) moet gebruiken voor doordeweeks. Maar als mijn interessegebied hierin niet te vinden is, wil ik wel daarbuiten.
 
Alvast bedankt!

Berichten: 242

Re: Organische synthese

Geen ervaring met chemie maar als het op zoeken van stage/afstudeerbedrijven gaat kan ik je een tip geven. Zoek inderdaad een bedrijf die actief is op het vlak waar jij interesses hebt, waarvan jij denk die zullen opdracht X hebben. Bij veel bedrijven kun je via de website een open sollicitatie doen. Na het opsturen van de cv (en motivatiebrief als hierom gevraagd wordt) wacht dan hooguit 1 dag en bel het bedrijf (vaak staat er een naam bij van wie er over gaat bij dat bedrijf). Je krijgt hooguit een ‘Nee’ maar een snelle nee is naar mijn gevoel beter dan nooit reactie krijgen.   
Ps. Ik kom uit de elektrowereld, een wereld waar ‘ze zitten te springen op personeel’. Zoals ik al vermeldt heb, naar mijn ervaring als je niet belt zul je van 9/10 bedrijven nooit reactie krijgen.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Reageer