Aantrekkingskracht elektro- en permanente magneet berekenen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Aantrekkingskracht elektro- en permanente magneet berekenen

Geachte mede-wetenschappers,
 
Voor een schoolopdracht zit ik met een berekeningsprobleem, betreffend het volgende:
 
Conforme het bijgevoegde plaatje heb ik een denkbeeldige opstelling met een spoel waaraan een permanente magneet is bevestigd d.m.v. veertjes.
Nu zal de spoel, wanneer hier een stroom door heen gaat, de permanente magneet afstoten/aantrekken (afhankelijk van enkele factoren als positie van de polen/fase stroom door de spoel). Deze kracht zou ik theoretisch willen berekenen maar hier kom ik nog niet helemaal uit.
 
Na wat internet research ben ik op de volgende formule gekomen (voor aantrekkings- of afstotingskracht tussen twee permanente magneten)
 
F = (m1*m2)/(4*pi*mu*r^2)
 
Waarin mu de absolute permeabiliteit van de tussen stof (meestal lucht) is, r de afstand tusse beide magneten en m1&m2 respectievelijk de magnetische massa of poolsterkte van beide magneten.
 
in het begrip magnetische massa zit het probleem, ik kan nergens vinden hoe deze berekend zou moeten worden. Hierna komt het probleem dat ik geen twee permanente magneten, maar een permanente en een elektromagneet heb.
 
Graag jullie inbreng in beschreven probleem,
bij voorbaat dank,
 
Niels van Dijk
Bijlagen
Spoel_Permanente_magneet.png
Spoel_Permanente_magneet.png (13.6 KiB) 548 keer bekeken

Reageer