[biologie] vragen t.a.v. biologie examen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

vragen t.a.v. biologie examen

Hoi!
 
Ik heb een paar algemene vragen die ik tegenkwam terwijl ik me aan het voorbereiden was voor het biologie examen:
 
- Dienen myelineschedes behalve voor sprongsgewijze gelijding ook ter bescherming? Of worden de zenuwen alleen beschermd door wervels  ed?
 
- Hoe werkt een bloeddrukmeting met een manchet precies? Ik snap wat boven- en onderdruk inhoudt maar ik begrijp niet hoe je die 2 nou precies meet.
 
- Bij vrouwen wordt een X-chromosoom in iedere cel uitgeschakeld herinner ik me, maar waarom gebeurt dit bij gewone genen niet?(of gebeurt het daar ook?)
 
Alvast bedankt in ieder geval!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: vragen t.a.v. biologie examen

Bob1200 schreef:- Dienen myelineschedes behalve voor sprongsgewijze gelijding ook ter bescherming? Of worden de zenuwen alleen beschermd door wervels  ed?
 Een echt fysische bescherming zou ik het niet noemen. De bedoeling is inderdaad om de neurongeleiding optimaal te laten verlopen. Je kan het een heel klein beetje vergelijken met spieren die rond je botten zitten, die zitten daar ook niet als bescherming.

 
- Bij vrouwen wordt een X-chromosoom in iedere cel uitgeschakeld herinner ik me, maar waarom gebeurt dit bij gewone genen niet?(of gebeurt het daar ook?)
Dit heeft te maken met het zogenaamde dosage-effect. Alle genen die op autosome chromosomen gelegen zijn is er steeds een kopie, ze zijn dus mooi in evenwicht. Een man heeft maar één X-chromsoom terwijl een vrouw er twee heeft. Als beide X-chromosomen in de vrouw actief zouden zijn dan zou dat aanleiding geven tot een verdubbeling van de hoeveelheid transcript afkomstig van het X-chromosoom in vergelijking met de man. Zoals je wel kan begrijpen geeft dat aanleiding tot complicaties en dat is meteen ook de reden dat er één van de X-chrosomen wordt uitgeschakeld.
 
Een gelijkaardig probleem heb je trouwens bij trisomie-21. 
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 29

Re: vragen t.a.v. biologie examen

Ik zie dat ik helemaal niet meer gereageerd had. Sorry!
 
Bedankt voor de reactie nog, heeft me geholpen:)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: vragen t.a.v. biologie examen

Een klein beetje bescherming biedt myeline overigens wel. Bij demyeliniserende aandoeningen zie je daarom ook positieve symptomen (jeuk en tintelingen) i.p.v. alleen negatieve symptomen zoals bijvoorbeeld een doof gevoel of krachtsverlies. Dit heeft waarschijnlijk toch te maken met het feit dat er eerder een actiepotentieel optreedt door externe stimuli dan een zenuw met een intacte myelineschede.

Maar de belangrijkste functie is inderdaad de saltatoire geleiding.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 29

Re: vragen t.a.v. biologie examen

Klinkt logisch inderdaad, het was ook meer nieuwsgierigheid dan dat ik het op mijn bio-examen nou hard nodig had gehad. Toch leuk om te weten. Bedankt!

Reageer