Luxe vitamine capsule positief getest op MDMA?!

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Luxe vitamine capsule positief getest op MDMA?!

Hallo, 

Ik ben Jesse, militair en werkend bij het Korps Mariniers;

Ik ben gisteren opgepakt bij een festival omdat ik 3 vitamine capsules bij me had, ze zagen dit aan voor drugs en ik ben toen gelijk aangehouden en meegenomen naar het bureau, na een aantal uur vastgezeten te hebben, afwachtend op het verlossende woord dat mijn geteste vitamine capsules daadwerkelijk geen drugs zijn. Plots werd ik daarna meegenomen door de Koninklijke Marechaussee en vervolgens in een cel gestopt. Na enige tijd mocht ik er weer uit en werd ik aansluitend verhoord.

Toen ben ik geconfronteerd dat mijn geteste Vitamine capsules  POSITIEF(?!) zijn getest op de stof <b>MDMA</b> oftewel <b>3,4-methyleendioxymethamfetamine. </b>Dat betekend dus door het zero-tolerance beleid dat ik word ontslagen bij Defensie, en dat door een paar vitamines? Ik kan absoluut niet geloven dat het zomaar uit kon pakken. 

Mijn vraag luidt dan ook: Wat zou een oorzaak kunnen zijn dat mijn vitamines positief op MDMA zijn getest?  

(Het is een test geweest waardoor een beetje poeder in een zakje gedaan word, dan even schudden, en als het MDMA zou bevatten, verkleurd dat naar een paars/zwart-achtige subsantie)

De vitamine capsules die ik bij me had:

ADAM van het merk "NOW FOODS" 

INGREDIENTEN:


% Daily Value*

* Percent Daily Values are based on 2,000 calorie diet.

† Daily Value not established.

Vitamin A

(75% as Beta-Carotene and 25% as Retinyl Palmitate)  

10,000 IU  

200%  

Vitamin C (from Calcium Ascorbate)  

250 mg  

417%  

Vitamin D (as Ergocalciferol)  

1,000 IU  

250%  

Vitamin E (as d-alpha Tocopheryl Succinate)  

150 IU  

500%  

Vitamin K (as Menaquinone K2 and

Phytonadione K1)  

80 mcg  

100%  

Thiamin (Vitamin B-1) (from Thiamin HCl)  

25 mg  

1667%  

Riboflavin (Vitamin B-2)  

25 mg  

1471%  

Niacin (Vitamin B-3) (as Niacinamide

and from Inositol Hexanicotinate)  

35 mg  

175%  

Vitamin B-6 (from Pyridoxine HCl and

Pyridoxal-5-Phosphate (P-5-P))  

25 mg  

1250%  

Folate (as Folic Acid)  

400 mcg  

100%  

Vitamin B-12 (as Methylcobalamin)  

250 mcg  

4167%  

Biotin  

300 mcg  

100%  

Pantothenic Acid (Vitamin B-5)

(from D-Calcium Pantothenate)  

50 mg  

500%  

Calcium (from Calcium Ascorbate and

Calcium Citrate)  

50 mg  

5%  

Iodine (from Potassium Iodide)  

150 mcg  

100%  

Magnesium (from Magnesium Citrate)  

25 mg  

6%  

Zinc (from Zinc Bisglycinate) (TRAACS®)  

30 mg  

200%  

Selenium (from L-Selenomethionine)  

200 mcg  

286%  

Copper (from Copper Bisglycinate)

(TRAACS®)  

0.5 mg  

25%  

Manganese (from Manganese Bisglycinate)

(TRAACS®)  

2 mg  

100%  

Chromium (from Chromium Picolinate)  

200 mcg  

167%  

Molybdenum (from Sodium Molybdate)  

75 mcg  

100%  

Potassium (from Potassium Chloride)  

25 mg  

< 1%  

Saw Palmetto Extract (Berry)

(Serenoa repens) (min. 45% Fatty Acids)  

160 mg  

†  

Alpha Lipoic Acid  

50 mg  

†  

Aloe Vera (Leaf) (200:1 Concentrate)  

50 mg  

†  

Grape Seed Extract (Vitis vinifera)

(Standardized for Polyphenols)  

25 mg  

†  

Choline (from Choline Bitartrate)  

25 mg  

†  

Inositol  

25 mg  

†  

CoQ10 (Coenzyme Q10)  

15 mg  

†  

Natural Trans-Resveratrol

[from Japanese Knotweed Extract (Polygonum

cuspidatum) (Root)]  

10 mg  

†  

Lycopene (from Natural Tomato Extract)  

3 mg  

†  

Lutein (from Marigold Flowers)

† Daily Value not established.  

500 mcg  

†  


Other Ingredients:
Cellulose, Croscarmellose Sodium, Stearic Acid (vegetable source), Silica and Vegetarian Coating. Vitamin E from soy.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want dit kan mijn leven verwoesten, en dit door een vitaminepil...

Jesse

 

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Luxe vitamine capsule positief getest op MDMA?!

Dan is het de vraag welk poeder die zakjes bevatten. Als die namelijk reageren op een bepaalde groep (een stukje van het MDMA molecuul) en dat een soortgelijke groep aanwezig is in een stof die in je vitaminepil zit, kan dat poeder wat zij gebruikten evengoed daarmee hebben gereageerd.

Berichten: 12.262

Re: Luxe vitamine capsule positief getest op MDMA?!

Het ligt aan de testmethode. Als ik het zo lees heeft met een marquis-test gedaan, die gebruikt wordt om diverse drugs (cocaine, opiaten, mdma, mda en nog veel meer) vast te stellen middels een kleurveranderings-reactie. Het reagens bestaat uit zwavelzuur en formaldehyde, en geeft een kleur-reactie met -allerlei- stoffen. Die zouden prima in je vitamine tabletten kunnen zitten, maar volstrekt onschuldig zijn. Vooral met plant-extracten is de kans daarop reeel.

Wat er nu moet gebeuren is bevestigen van het resultaat. Die 'quicktest' is geen rechtsgeldig bewijsmiddel voor de aanwezigheid van verdovende middelen, maar slechts een voorselectie. Vergelijk het met het blaas-apparaatje van alcoholcontroles, dat slechts een voorselectie is voor een echte ademanalyse of bloedproef.

Men zal die pillen nu verder moeten onderzoeken met nauwkeurige laboratoriummethodes, die bepalen welke verdovende middelen erin zitten, en in welke concentratie.

Als het daadwerkelijk onschuldige vitaminetabletten zijn dan zal blijken dat er geen enkel verboden middel in zit, en zul je daarmee verder ook niet in de problemen komen. Ik zou je wel aanraden rechtsbijstand te zoeken om te zorgen dat dit onderzoek daadwerkelijk en correct gebeurd (is) als het tot een zaak komt. Ontslag of veroordeling enkel en alleen op een marquis-test lijkt me overigens ondenkbaar, ik vermoed dat het OM een strafzaak zal seponeren als blijkt dat er niets aan de hand is, en daarmee ook geen reden meer voor ontslag oid is.
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Luxe vitamine capsule positief getest op MDMA?!

Dank jullie wel, dit geeft mij ook weer een stuk meer vertrouwen. Het was inderdaad een marquis-test, die second opinion heb ik gelijk aangevraagd. Morgen eerst mijn advocaat bellen.

Berichten: 12.262

Re: Luxe vitamine capsule positief getest op MDMA?!

Daarmee zal het allemaal wel goed komen - ik neem aan dat ze de andere twee tabletten als bewijs hebben veiliggesteld en wat er eventueel resteerde van de geteste tablet ook.

Ik denk dat je gewoon een beetje in ongelukkige omstandigheden terecht bent gekomen: Op een festival met een paar losse, tamelijk nondescripte, capsules, die vervolgens bij een marquis test een resultaat opleveren dat lijkt op xtc. Een beetje een 'walks like a duck, quacks like a duck' geval, maar bij nadere analyse komt de waarheid wel boven tafel.

Overigens vind ik het wel een beetje overdreven dat je voor zoiets urenlang wordt vastgehouden, lijkt me na het vaststellen van je identiteit en afstand doen van de tabletten nogal overdreven. De omstandigheden zijn wellicht verdacht, maar anderzijds kan je uit een willekeurige apotheek zo 10 volstrekt legale geneesmiddelen plukken die een kleurreactie geven met marquis reagens. Als die tabletten in een blister met opdruk hadden gezeten had men waarschijnlijk niet eens moeilijk gedaan gezien de lage specificiteit van de test.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Luxe vitamine capsule positief getest op MDMA?!

Overigens vind ik het wel een beetje overdreven dat je voor zoiets urenlang wordt vastgehouden, lijkt me na het vaststellen van je identiteit en afstand doen van de tabletten nogal overdreven.
Niet als ze er eenmaal achter zijn dat je militair bent. Dan kan je rustig even een dutje gaan doen tot de boys van de Kmar er zijn.

Berichten: 12.262

Re: Luxe vitamine capsule positief getest op MDMA?!

Daar zal het inderdaad wel aan gelegen hebben dan - erg vervelend.

Het zal me benieuwen hoe dit verder afloopt, ergens acht ik de kans groot dat je er nooit meer iets over zult horen: als men verder niet de moeite doet om een zaak te maken van 3 tabletten hoeven ze ook niet onderzocht te worden en is men er direct klaar mee. Strafrechtelijk zal het verder niet zo interessant zijn (3 tabletten is meer dan een formele 'gebruikshoeveelheid', maar dat een rechter er een 'handelshoeveelheid' in ziet lijkt me onwaarschijnlijk.

Voor de gemiddelde burger is het probleem daarmee af, maar als militair met risico op verlies van je functie blijft het iets om voorzichtiger mee te zijn.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Luxe vitamine capsule positief getest op MDMA?!

Ouch... veel sterkte met de afloop, en houd voortaan hoe-dan-ook het geld dat je aan dit soort vitaminen besteedt in je zak: ze dragen namelijk toch niet positief bij aan je gezondheid.

Reageer