reflexivity

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

reflexivity

Hai,

in my maths course staat:

Reflexivity: For any a, a=< a.

Nu heb ik de reflexive relation wikipagina gedeeltelijk doorgenomen, maar wat ik daar vind helpt me niet om dit te begrijpen. Zou iemand me verder kunnen helpen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: reflexivity

Bedenk dat ≤ "kleiner dan of gelijk aan" betekent. Kun je nu beredeneren waarom de ordeningsrelatie ≤ reflexief is?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: reflexivity

Ja, ik denk het wel. Als geldt dat a <= a, dan heeft a een relatie met zichzelf, namelijk dat het gelijk is aan of groter dan zichzelf. Wat ik niet begrijp hoe dit mogelijk is: wanneer a daadwerkelijk kleiner is dan a, dan is het toch geen a meer?

Berichten: 7.068

Re: reflexivity

Shadow schreef: wanneer a daadwerkelijk kleiner is dan a, dan is het toch geen a meer?
'a' kan niet kleiner zijn dan 'a'.
\(a \leq a\)
is waar als geldt dat
\(a = a\)
of
\(a<a\)
. Aangezien
\(a=a\)
altijd waar is, is
\(a \leq a \)
dus ook waar.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: reflexivity

Oke... ik neem aan dat dit geen "toepassing"/bruikbaarheid heeft, maar dat het eerder een eindandwoord zou zijn in een vergelijking?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: reflexivity

Je schetst geen context... Dat maakt het voor ons lastig om te beoordelen wat je juist wilt. Ik vermoed dat de vraag iets is als aantonen dat <= een equivalentierelatie is? Begrijp je het antwoord van Evilbro?
 
Je laatste vraag begrijp ik niet: is wat bruikbaar?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 7.068

Re: reflexivity

Shadow schreef: Reflexivity: For any a, a=< a.
Ik vraag mij opeens af of de tekens '=<' staan voor een willekeurige relatie. Dan is dit gewoon de beschrijving van wat reflexive betekent. Een binaire relatie ~ is reflexive op een set S als voor alle elementen van de set S geldt dat x~x waar is (waarbij x dus een element is van S).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: reflexivity

Drieske schreef: Ik vermoed dat de vraag iets is als aantonen dat <= een equivalentierelatie is?
Dit zal moeilijk gaan, een equivalentierelatie is immers symmetrisch (relatie r, als x r y dan y r x), de relatie '=<' is dit niet:
als 4 =< 5 dan 5 =< 4, klopt duidelijk niet.
 
Er wordt waarschijnlijk aangetoond dat '=<' een partiële orderelatie is (reflexiviteit, antisymmetrie en transitiviteit).
 
Ik kan niet direct een toepassing vinden, maar deze zaken worden wel gebruikt in de discrete wiskunde/graaftheorie.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Reageer