motor horizontale as voor freesbank

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 47

motor horizontale as voor freesbank

Hallo,
 
een vriend van me heeft een freesbank waarvan de horizontale as, het aanrijden van het stuk tov frees van max 1meter, handmatig gebeurt.
Dit wil hij veranderen mbh een juiste keuze van motor, schakeling, en overbrenging.
Het zou de bedoeling zijn met nokkenschakelaar of eigenlijk gelijk hoe een driestandenschakeling te bekomen, om zo twee benadersnelheden en één bewerkingsssnelheid in te bouwen.
Het beste is natuurlijk eerst de motor te bepalen waarmee de horizontale beweging moet worden gemaakt :
 
mijn vraag is natuurlijk hoe ik de juiste motor kan bepalen.
Dus, is een gewone gelijkstroommotor voldoende? Of neemt hij best een stappenmotor.
 
Veel kracht moet zo'n motor niet hebben , ik denk dat een koppel van 40nm voldoende zou zijn? aangezien we die op de as zouden monteren van het handwiel waaraan hij zelf draait.
Maar het toerental moeten we kunnen beperken denk ik. Dat kun je waarschijnlijk bij gelijkstroommotoren volledig bepalen aan de hand van een schakeling van aanzetweerstanden?
Zou er bij dergelijke situatie een rem op de motor moeten zitten? Hoe werkt dat remmen eigenlijk? Is dat iets wat extra moet aangestuurd worden of, wanneer de stroom wegvalt, zichzelf bekrachtigt?
 
Iedereen die kent de waarheid, maar de waarheid kan nooit bestaan, daar voor iedereen alles is anders gegaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: motor horizontale as voor freesbank

Dit lijkt me een klusje waar nogal wat kennis van veiligheid bij komt kijken. Stopt die motor wel op tijd als er iets misgaat? Wat als de snelheid verkeerd wordt ingesteld, en de frees "hapt" in het werk? Of als het werk niet goed vast ligt?
 
Technisch gesproken kun je met een stappenmotor en een DC-motor hetzelfde bereiken. Er is standaard motorsturingselektronica te koop waarmee je de positie en loopsnelheid continu kunt controleren, onafhankelijk van de (varierende) benodigde kracht. Voor een DC motor is dan een positie-sensor ("encoder") nodig, maar je kunt ook motoren kopen die zo'n positiesensor al op de as bevatten. Een stappenmotor zal over het algemeen groter en zwaarder (en duurder?) zijn dan een DC motor met dezelfde kracht, en is zelfremmend (zolang er spanning aangelegd is). Een DC motor kan remmen door te worden kortgesloten; de motorsturing zal daar wel voor zorgen.

Reageer