Springen naar inhoud

kalium-natriumpomp II

• Log in om te kunnen reageren

JelmerMVL

JelmerMVL

• >250 berichten
  • 468 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2014 - 20:00

Ik heb ook nog een vraagje over de kalium-natriumpomp. De bijgevoegde afbeelding is een foto van tabel 88E uit de Binas.

Bij de eerste blauwe pijl is de omzetting te zien van ATP tot ADP (exotherme reactie). De vrijgekomen fosfaatgroep bindt bij onderdeel 2 kennelijk aan het pompmechanisme. Tot zover duidelijk.

Wat ik echter niet begrijp, is het feit dat onderaan bij punt 2 'fosforylering' staat. Dit is juist het omgekeerde proces: ADP + Pi ---> ATP (endotherme reactie). Kan iemand mij uitleggen waar deze toevoeging naar verwijst?

9rspwn.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

QuarkSV

QuarkSV

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2014 - 18:38

Wat ik echter niet begrijp, is het feit dat onderaan bij punt 2 'fosforylering' staat. Dit is juist het omgekeerde proces: ADP + Pi ---> ATP (endotherme reactie). Kan iemand mij uitleggen waar deze toevoeging naar verwijst?

Er gebeurt toch een fosforylering van de "pomp"... Je zegt zelf "De vrijgekomen fosfaatgroep bindt bij onderdeel 2 kennelijk aan het pompmechanisme.", het binden van een fosfaatgroep is toch de "definitie" van iets fosforyleren...

De fosforylatie van ADP tot ATP is inderdaad ook een fosforylatie, maar het is breder dan dat hé (ADP is ook maar een molecule).

Volgens mij verwijst die fosforylering dus naar het binden van fosfaatgroep op de "pomp".

Veranderd door QuarkSV, 15 mei 2014 - 18:40

Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...

Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

JelmerMVL

JelmerMVL

• >250 berichten
  • 468 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2014 - 11:15

Oké.

Bedankt voor de reactie.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures