Koper nitraat bepaling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Koper nitraat bepaling

Een beeldhouwer stelde het volgende:
 
Ze heeft kopernitraat/water in de verhouding van 1:3.
Nu wil ze naar een verhouding van 1:5.
In totaal moet er 1L koper nitraat met water gevormd worden.
 
Ik heb al wat een en ander zitten berekenen, maar geloof niet dat het uitkomst realistisch is.
Zou iemand mij kunnen helpen?
Alvast bedankt!

Berichten: 12.262

Re: Koper nitraat bepaling

Wat voor verhouding? Vast kopernitraat, of een oplossing van een of andere concentratie?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Koper nitraat bepaling

Klinkt als een huiswerkopgave? Zou je, ondanks dat je berekening niet realistisch lijkt toch willen vertellen wat je gedaan hebt?

Berichten: 23

Re: Koper nitraat bepaling

Je wilt 1 liter (1000ml) maken met een concentratie van 1:5. Van zes delen oplossing is dus één deel kopernitraat, en 5 delen water. 1000 / 6 is 166,67 ml. Van de 1:5 oplossing is dus 166.67 "ml" kopernitraat, en 833,33 ml (5 delen) water. 
 
Nu weet je dat je voor deze oplossing 166,67 ml kopernitraat nodig hebt. Dit is dan één vierde deel van de 1:3 oplossing. 166,67 * 4 = 666,67 ml. Er zou dus 666,67 ml van de 1:3 oplossing nodig zijn, die verdunt word met water tot 1 liter. 
 
Nou kan je kopernitraat eigenlijk niet in ml rekenen, maar voor deze som lijkt het mij handig om dit wel vast te houden. 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Koper nitraat bepaling

Jorisb, voor huiswerkopgaven is het niet gebruikelijk om de oplossing te geven, meer om mensen te helpen die zelf te vinden. Na een maand zal de vraag echter wel niet meer actueel zijn... 
 
Je identificeert precies een probleem: voor de gegeven en gevraagde verhouding moet je wel weten of dat "volume" of "massa" verhoudingen zijn. Ik denk het laatste, en dan moet je je recept toch nog iets aanpassen!

Reageer