Springen naar inhoud

welke test SPSS?

• Log in om te kunnen reageren

Hans Kisteman

Hans Kisteman

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2014 - 15:29

Beste Forumleden,

Ik werk aan mijn master thesis (marketing management) en zit met de volgende situatie en kom er niet helemaal uit. Wellicht heeft iemand een idee?

Ik heb 3 groepen die allen een verschillende combinatie van advertenties hebben gezien. Als dependent variable heb ik click-through intention (een 7 scale van hoe aannemelijk het is dat de respondent op de afsluitende/online advertentie geklikt heeft). 

De groepen zien er als volgt uit:

Groep 1: Eerst radio advertentie zonder humor vervolgens een online advertentie
Groep 2: Eerst radio advertentie met humor vervolgens een online advertentie
Groep 3: eerst online advertentie en vervolgens weer een online advertentie. 

Dependent variable: Click-through intention (7 punts likert scale)
Independent variable: level of synergy between radio & online advertising (Radio + Online óf Online + Online)

Moderator: Humor in radio advertentie (Ja of Nee)

Mijn hypotheses:
H1: Groep 1 heeft een hogere click-through intention dan Groep 3
H2: Groep 2 heeft een hogere click-through intention dan Groep 1. 

Ik heb dus geen full factorial design omdat mijn moderator alleen van toepassing is op Groep 1 en Groep 2. Zelf zat ik te denken aan een Indepentent sample T test en dan gewoon groep 1 met groep 3 vergelijken en groep 2 met groep 1 vergelijken. 

Mijn begeleider suggereert dat er een andere/betere test is om de analyse te doen. Wat zouden jullie doen?

Alvast hartelijk dank voor de moeite!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Saffron

Saffron

• >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 13 mei 2014 - 20:55

Tja, wat zal ik ervan zeggen. Dit is dus waarom je al in de design fase van je experiment moet nadenken over de statistiek. Want dan had je er dus een full factorial design van kunnen maken.
Maar wat voor analyse stelde je begeleider dan voor?

Hans Kisteman

Hans Kisteman

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2014 - 16:06

Ja je hebt helemaal gelijk, achteraf had ik het anders moeten aanpakken. Maar ik heb de data al binnen dus kan geen andere kant meer op.

Ik vroeg aan mijn begeleider of een independent t test volstaat. Zij suggereerde dat er een betere test is, maar wilde deze nog niet noemen zodat ik het eerst zelf uitzoek. 

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures