Natronloog oplossing maken.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 23

Natronloog oplossing maken.

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af, of het mogelijk is om een NaOH oplossing te maken met materialen die je normaal gesproken in huis hebt. Ik denk zelf dat dit kan door elektrolyse van een NaCl oplossing. Hierbij verbindt je twee koperdraadjes aan de plus en min pool van een batterij. Deze draadjes hang je in een bakje water met opgelost keukenzout. Dit geeft de reactie: 2 Na+ + 2 Cl- + 2 H2O geeft H2 (g) + Cl2 (g) + 2 Na+ + 2 OH-.

H2 en Cl2 ontsnappen uit de oplossing als een gas. Zo hou je Na+ en OH- over en natuurlijk H2O.

Als dit kan, wil ik het resultaat mee naar school nemen om de molariteit te bepalen. We hebben al vaak molariteits bepalingen gedaan, maar nog nooit met zelf gemaakte samples.

Denken jullie dat dit kan werken? Zo ja, hoe groot zou de concentratie natronloog ongeveer worden?

Groetjes,

Joris.

Berichten: 12.262

Re: Natronloog oplossing maken.

Ik denk dat die reactie meer O2 dan Cl2 gaat produceren, en daarmee weinig loog. Industrieel wordt het overigens wel electrolytisch gedaan, maar dan in gesmolten zout.

NaOH vind je overigens gewoon thuis als gootsteenontstopper, en zo niet bij de drogist voor pakweg een euro voor een paar honderd gram korrels.
Victory through technology

Berichten: 23

Re: Natronloog oplossing maken.

Mmm dus dan zou uit H2O meer O2 dan OH- ontstaan. Is er een manier om te voorkomen dat er O2 ontstaat? Bij gesmolten zout praat je al snel over >500 graden, dat gaat thuis niet lukken.

Ik vindt het persoonlijk leuker om zelf een opstelling te bouwen en de reactie uit te voeren, dan NaOH korrels te kopen. Het gaat mij meer om het proefje zelf. Ik heb de natronloog verder nergens voor nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Natronloog oplossing maken.

Let alsjeblief een beetje op met dat thuis experimenteren. Chloor dampen zijn niet al te gezond en de elektrolyse van water is ook niet echt veilig te noemen. Weet goed waar je mee bezig bent.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 12.262

Re: Natronloog oplossing maken.

Uiteraard zijn er gevaren aan verbonden en dien je dit soort experimenten uit te voeren in een goed geventilleerde ruimte en dergelijke. Idealiter in een zuurkast, maar buiten onder een afdankje oid lijkt me ook niet zo'n probleem - in de huiskamer zou ik het echter niet aanraden.

Maar wat de vraag over Cl2 en O2 betreft: Eigenlijk is daar niet zoveel aan te doen, het electrodepotentiaal van het redoxkoppel O2(en 4H+)/H2O ligt lager dan dat van Cl2/Cl-, dus bij electrolyseren van een zoutoplossing is de voorkeursreactie degene die zuurstof oplevert. Door overspanning kan de chloor reactie overigens wel degelijk verlopen, maar altijd in mindere mate dan die van zuurstof.
Victory through technology

Reageer