antibacteriële werking bronopol

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

antibacteri

Hoi iedereen,
 
Ik ben bezig met mijn afstudeerstage en doe onderzoek naar bronopol en de antibacteriële werking hiervan. Deze berust gedeeltelijk op de katalytische reactie tussen bronopol en thiolen van bacteriën. Hierbij worden twee thiolen gebonden tot disulfidegroepen. Ik kwam deze onderstaande reactievergelijking tegen, maar ik snap niet wat bronopol nou daadwerkelijk doet in deze reactie. Ik ben heel dankbaar als iemand mij hier een duidelijke verklaring voor kan geven.
 
Reactie BNP op thiolen.jpg
Reactie BNP op thiolen.jpg (21.79 KiB) 414 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: antibacteri

Schijnbaar is bronopol een goed te reduceren stof. Deze neemt in de eerste stap een elektron op van het sulfide, zodat je 2 radicalen overhoudt: een bronopolradicaal en een sulfideradicaal. Vervolgens kan bronopol gegenereerd worden door interactie (oxidatie) door zuurstof. Als laatste laat men zien hoe 2 sulfideradicalen reageren tot een disulfide.
 
Ik weet niet wat bronopol zelf precies is/waarom het zo belangrijk is dat het een antibacteriele werking heeft.

Berichten: 13

Re: antibacteri

Bedankt, dit is precies wat ik wilde weten :)
 
En wat bronopol is? Bronopol is een biocide die veel wordt gebruikt in shampoos en cosmetica. Alhoewel bronopol wereldwijd wordt gebruikt is er weinig gedetailleerde informatie te vinden over de werking. Na lang zoeken kwam ik deze reactievergelijking tegen die één van zijn werkingsmechanisme beschreef.
 
Eén ding is me nog niet duidelijk. Volgens mij is het singletzuurstof wat ontstaat bij het genereren van bronopol, wat zeer reactief is. Zou dat kunnen kloppen? Want ik vond op deze website (http://www.photobiology.info/Buettner.html) bij figuur 8 dat singletzuurstof thiolen ook kan binden tot disulfides.
 
Zou het kunnen zijn dat beide reacties optreden en verantwoordelijk zijn voor de werking van bronopol?

Berichten: 13

Re: antibacteri

Ik heb het zelf even uitgezocht, door toevoeging van een elektron van het bronopol molecuul aan het zuurstof molecuul ontstaan superoxides en peroxides.

Reageer