Wrijvingswiel - benodigde kracht

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 20

Wrijvingswiel - benodigde kracht

Hallo, 
 
In navolging van dit onderwerp:http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/189972-wrijvingswiel-tegen-een-drijfriem/
moet ik nu berekenen hoeveel kracht ik nodig heb voor een drijfriem.
 
Afbeelding
 
De blauwe bollen zijn de assen met wrijvingswiel. De J is in dit geval NIET 0.5*m*r2. Onder aan de as zitten namelijk verschillende vormen etc die samen een J opleveren ,rondom het draaitpunt, van 0.0005 kg*m2.
Elke as zit in een lagerhuis. Elk lagerhuis zit weer vast aan een ketting. De maximale trekkracht van de ketting is 30N. Koppel op de ketting is 7 Nm
De tekening is vereenvoudigd naar 3 assen, in werkelijkheid zijn het er 31.
F-W = F(res) = m*a [1]
r*W = J * alpha [2]
W = mu * P [3]
a = r * alpha [4]
 
Normaal gesproken, als er wel sprake is van J = 0.5 * m * r2, kun je het volgende uitschrijven:
r * W = 0.5 * m * r* alpha                                        [formule 2 omgeschreven] [5]
W = 0.5 * r * alpha                                                        [delen door r] [6]
 
F -W = m * a                                                                    [4 en 6 hier invullen voor W en a]
F - 0.5 * r * alpha = m * r * alpha                             [naar rechts halen]
F = 1.5 * r * alpha                                                        [hier staat nu in feite 3* vgl 6, dus 3*W]
F = 3W                                                                               [vergelijking 3]
F = 3 * mu*P
mu = F/3P
Aangezien je hier uitgaat van desbetreffende J, klopt de hele vergelijking niet. Ik weet alleen de absolute waarde van J en niet de formule hiervan, omdat het uit dusdanig verschillende elementen bestaat, dat dit niet uit te schrijven is (de J is dus ook met een CAD-programma opgevraagd).
 
Nu heb ik de volgende vragen:
- moet ik bij T = J * alpha, gewoon koppel delen door J van één as, of moet ik van alle assen doen? (dus T/(31*J)), mij lijkt alle assen samen... 
7 /(31*.0005) = 450 rad/s2
 
 
Ik vraag me af of het wel correct is, aangezien dit de koppel op de ketting is, niet op de wrijvingswielen.
Koppel op één wrijvingswiel lijkt me persoonlijk dat het r * W moet zijn. 0.0135 * W dus. Ik vraag me echter af hoe ik aan de W kom. Ik heb de mu niet van de materialen en afleiden zoals hierboven gaat me niet lukken aangezien ik de formulevorm van J niet weet in dit geval.
 
- Hoe kom ik aan de W (of mu) 
 
- Indien ik op de verkeerde weg zit, kan iemand me eventueel vertellen hoe ik aan de minimaal benodigde kracht voor de aandrijving van het drijfriem kom? De drijfriem draait zelf een constante snelheid van 0.1m/s. Mij leek namelijk dat je de wrijvingskracht per as moet weten, zodat je de totale wrijving weet tegen de riem... Aan de hand van de straal van de aandrijfwiel kun je dan weer terugrekenen hoeveel koppel je nodig hebt vanuit de aandrijving..
 

Reageer