Cox regressie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Cox regressie

Hallo iedereen,
 
Voor mijn onderzoek zou ik graag variabelen vinden die toelaten om de kans op genezing te voorspellen. Hiervoor zou ik een Cox regressie willen uitvoeren in SPSS. Ik heb een vijftal-continue variabelen die ik zou willen linken aan genezing (genezing is 1 en geen genezing is 0). Als ik de cox-regressie uitvoer met alle variabelen zijn deze niet significant. Verder voer ik de Cox regressie nogmaals uit zonder de minst significante variabele. Indien er nog 2 variabelen overblijven blijkt er toch een significatie naar boven te komen voor een variabele die waardes heeft tussen 0 en 1. Mijn vraag is hoe ik die Hazard ratio (exp B)=0,11 moet interpreteren? Betekent dit dat de kans op genezing ongeveer 10 maal kleiner is als de waarde boven het gemiddelde ligt?
 
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Evelien
 

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Cox regressie

Voor interpretatie, zie hier. Verder vraag ik me af of je soms een wat kleine sample hebt. Want het verhaal van 5 predictoren en niks significant, en 2 predictoren wel significantie klinkt een beetje als een underpowered onderzoek.

Berichten: 4

Re: Cox regressie

Neen, er zijn een honderdtal patiënten betrokken in deze studie dus geen kleine sample size naar mijn mening.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Cox regressie

Maar hoeveel mensen genezen daarvan? De rule-of-thumb is dat je 10-20 events nodig hebt voor elke predictor die je in je model hebt.

Berichten: 4

Re: Cox regressie

70% van de patiënten geneest dus er zijn volgens mij dan voldoende events

Reageer