Springen naar inhoud

Systematic stoplicht



  • Log in om te kunnen reageren

#1

Madness

    Madness


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2014 - 20:24

Hallo, Ik moet voor Natuurkunde een stoplicht maken. Nu ben ik al een eind op weg gekomen maar alleen lukt het oranje led maar niet.

Zou iemand uit kunnen leggen hoe dit moet?

Heb er geen erge haast bij aangezien het volgende week pas af moet.

 

Hierbij mijn begin

 

Bijgevoegde miniaturen

  • natuurkunde.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 mei 2014 - 20:59

Het helpt wel (ook en vooral voor jezelf) als je dan eerst  "even" zo kort en helder mogelijk uitlegt wat de functie is van elk onderdeel van je schakeling tot nu toe, en wat er wat er gebeurt als ....

bijvoorbeeld, waarom die 4 drukschakelaars met die of-poorten erachter? 


Heb er geen erge haast bij aangezien het volgende week pas af moet.

Kijk, da's een comfortabel gevoel   =D>  , dat maken we hier ook wel eens helemaal anders mee (niet dat we daar dan zenuwachtig van worden hoor...)

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

Anton_v_U

    Anton_v_U


  • >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 14 mei 2014 - 22:32

Bij een ontwerpopdracht moet je eerst de eisen vaststellen anders heb je geen idee van wat je wilt bouwen. Ik kan niet zoveel zeggen over je ontwerp als ik niet weet wat het moet doen. Waaraan moet je schakeling voldoen? Een stoplicht maken vind ik wat vaag. Omschrijf eerst wat het stoplicht moet doen.

 

Ook: waarom drukschakelaars? Wat moet het voor effect hebben als je daar op drukt? Is het misschien voor een voetgangersoversteekplaats waarbij je voetgangers door wilt laten nadat zij op de knop hebben gedrukt?

 

Ik begrijp de werking van de geheugencel in jouw schema niet. Het lijkt er op dat het ding twee gelijkwaardige ingangen hebben, maar dat is bij een geheugencel (flipflop) in 't algemeen niet zo, zie http://en.wikipedia....p_(electronics)

Kun je dat uitleggen?


#4

dannypje

    dannypje


  • >250 berichten
  • 595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2014 - 23:15

Uitgaande van de veronderstelling dat je een 'gewoon' verkeerslicht wil bouwen met de klassieke groen oranje rood groen cyclus, denk ik denk dat jouw probleem met de oranje led voortkomt uit het feit dat je de groene led als een inverse van de rode hebt gebouwd. Daar krijg je dus geen oranje meer tussen.

 

Als je nu s het volgende deed. Laat je teller tot 7 tellen. Gebruik dus de 8 om de teller te resetten (zo spaar je daar al een EN poort uit). Zorg nu met logische poorten dat wanneer je teller op 0, 1 of 2 staat, dat de groene led brandt, als de teller op 4 staat moet de oranje led branden. En als de teller 5, 6 en 7 doorloopt moet de rode led branden. Daarna begint alles opnieuw.

 

Als je andere verhoudingen wil, kan je je teller ook verder doen tellen en andere tellerstanden kiezen voor groen, oranje, rood.

Veranderd door dannypje, 14 mei 2014 - 23:16

In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

#5

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 mei 2014 - 13:05

Gebruik geel i.p.v. oranje. Oranje is een onjuiste aanduiding van deze kleur.


#6

toaic

    toaic


  • >250 berichten
  • 445 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2014 - 14:08

Als het goed is heb je op je school ook echte systeemborden.

Met de verwerkingsblokken die 1 zo'n bord bevat is het maken van een stoplicht mogelijk.

 

Op zo'n bord hebben de lampjes allemaal dezelfde kleur.

Je kunt dus afspreken dat bovenste lampje rood is etc..... .

 

 

Tip: Zet de cijfers 1 t/m 8 eerst om in binaire getallen.

       En zoals eerder is aangegeven met 1 drukknop moet het ook lukken.

       En zoals eerder is aangegeven tot hoever laat je de teller lopen.

       Moet deze perse t/m 8 tellen............ .


#7

Madness

    Madness


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2014 - 15:11

Oke, ik heb niet echt een lijst met eisen gekregen en bij de 4 drukschakelaars kunnen er 3 weg...

Het bovenste lampje wil ik groen, middel geel/oranje en onder rood. Daarbij wil ik als je drukt groen licht krijgen, daarna geel en dan weer rood.

Toaic: Hoe kan ik de getallen omzetten in binaire getallen?

#8

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 mei 2014 - 15:14

Hoe zet je normaal een decimaal om in een binair getal? 3 = 0011, 7 = 0111.


#9

toaic

    toaic


  • >250 berichten
  • 445 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2014 - 15:22

Voor omrekenen zie link:   http://nl.wikipedia.org/wiki/Binair

 

en link http://ictrekenen.ch...alenbinair.html

 

Echter dit zou men normaliter al moeten weten, wanneer men deze opdracht krijgt.

Heb je dit nog nooit bij wiskunde en/of natuurkunde gehad???

De methodes die ik ken, gaat het omrekenen van decimaal naar binair (en andersom) hieraan vooraf.

Veranderd door toaic, 15 mei 2014 - 15:23


#10

Madness

    Madness


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2014 - 17:08

Ik begrijp het binair tellen, maar ik snap niet hoe ik nou met logische poorten dit kan regelen.

 

 

Als je nu s het volgende deed. Laat je teller tot 7 tellen. Gebruik dus de 8 om de teller te resetten (zo spaar je daar al een EN poort uit). Zorg nu met logische poorten dat wanneer je teller op 0, 1 of 2 staat, dat de groene led brandt, als de teller op 4 staat moet de oranje led branden. En als de teller 5, 6 en 7 doorloopt moet de rode led branden. Daarna begint alles opnieuw.


#11

WillemB

    WillemB


  • >250 berichten
  • 255 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2014 - 20:38

Alle antwoorden combineer:

 

Je kan het ook slechts maken met 1,  3 bits binaire teller , die gestuurd wordt met 1 seconde pulsen,

een 3 bits teller, telt steeds van 0 naar 7 en blijft dat herhalen.

 

Je krijgt dan 8 standen, waarbij 3 seconden groen, 2 seconden geel en 3 seconden rood, etc.

 

Even wat binaire hulp: uitgangen a b en c op de teller: van 0 tot met 7:

a - b -c

0 0 0  groen

0 0 1  groen

0 1 0  groen

0 1 1  geel

1 0 0  geel

1 0 1  rood

1 1 0  rood

1 1 1  rood

en dan weer naar 0 0 0

 

mag je zelf de poorten bedenken die je nodig hebt, om de ledjes aan te sturen met de goede kleuren.

de te gebruiken  poorten komen op de uitgangen a-b -c te zitten.

 

( of als je een 3 op 8 decoder mag gebruiken wordt het nog makkelijker )

 

Om op weg te helpen, om groen te laten aangaan,

dat moet dus gebeuren als de uitgangen van de teller: 000 is of 001 of 010,

 

Dus in logica: 0 en 0 en 0, (of), 0 en 0 en 1, (of),  0 en 1 en 0  is groen..... 

etc....

Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.

En wie haast heeft moet langzamer lopen.


#12

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 mei 2014 - 23:02

De tot nu toe gegeven oplossingen kijken maar naar één richting op de kruising. Maar er is natuurlijk meer om naar te kijken.

Het ontwerp van een verkeersregelinstallatie begint met het tekenen van de kruising en het inventariseren van alle mogelijke rijwegen, in vaktaal worden dat de richtingen genoemd.

Daarna ga je kijken welke richtingen met elkaar in conflict zijn, die mogen nooit gelijktijdig groen zijn. En je gaat kijken welke richtingen mee mogen lopen. B.v., als een richting rechtdoor groen krijgt, dan kun je meestal de bijbehorende rechtsaf-richting ook groen geven. Tenzij er een fietsersrichting in de weg zit.

 

Je kan dan een regeling met een vaste cyclus bouwen, daarbij komen alle richtingen in een vaste volgorde aan de beurt. Elke richting krijgt dan achtereenvolgens groen, dan geel en dan rood, waarna de volgende richting aan de beurt komt.  Je kunt dat realiseren met een ringteller die enkele tientallen stappen doorloopt van 1 seconde per stap. Dan geef je richting 1 b.v. 8 stappen (8 seconden) groen, dan 2 stappen geel, en dan rood. Na een wachttijd van b.v. 3 seconden, de z.g. ontruimingstijd, geef je richting 2 b.v. 7 stappen groen, dan 2 stappen geel, en dan rood, enz....

 

Zo'n regeling draait een volkomen star patroon, zonder rekening te houden met het verkeersaanbod.

 

Wil je wel rekening houden met het verkeersaanbod, dan komen de drukknoppen en lusdetectors in beeld. De signalen darvan houd je vast in een geheugenelement. Een ringteller (b.v. met een 4017 IC) scant al die geheugenelementen achtereenvolgens. Zodra hij een melding tegenkomt stop je de klok, zodat het scannen stopt. Tegelijk start je een andere teller, die de groen-geel-rood cyclus van de betreffende richting afhandelt. Na afloop reset je het geheugenelement, en je geeft de klok weer vrij, zodat het scannen  verder gaat. Zodra de scanner weer een actief geheugenelement tegenkomt stop je de klok, de betreffende richting wordt afgehandeld, enz....

Veranderd door klazon, 15 mei 2014 - 23:04


#13

toaic

    toaic


  • >250 berichten
  • 445 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2014 - 08:04

tip: Als je de drukschakelaar niet indrukt. Moet het rode licht branden.

      Als de geheugencel gereset wordt, brand ook het rode licht.

     

      Het signaal is een 0, rode licht brand.

      Hiervoor heb je dan ook een .......  nodig.  


#14

deklerkt

    deklerkt


  • 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2014 - 21:38

Dit onderwerp is ook al bij http://www.natuurkun...requestId=34102 in behandeling.


#15

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8797 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2014 - 01:03

Je kan dan een regeling met een vaste cyclus bouwen, daarbij komen alle richtingen in een vaste volgorde aan de beurt. Elke richting krijgt dan achtereenvolgens groen, dan geel en dan rood, waarna de volgende richting aan de beurt komt.  Je kunt dat realiseren met een ringteller die enkele tientallen stappen doorloopt van 1 seconde per stap. Dan geef je richting 1 b.v. 8 stappen (8 seconden) groen, dan 2 stappen geel, en dan rood. Na een wachttijd van b.v. 3 seconden, de z.g. ontruimingstijd, geef je richting 2 b.v. 7 stappen groen, dan 2 stappen geel, en dan rood, enz....


Zo zou ik het in de praktijk ook oplossen - gewoon een forse ringteller maken met 4040's en 4067's (geen idee of die standaard cmos chips in de simulator zitten...) en wat aanstuurlogica. Met een paar handjesvol diodes kun je dan precies kiezen welk licht op welk punt in de cyclus brandt - aan alle 4 kanten van een kruispunt met 1 schakeling.

Voor detectielussen en drukknoppen kun je dan wel wat maken om naar een veilig punt in de sequentie te springen en vanaf daar verder te gaan in een status waarbij dat deel groen krijgt.

Tegenwoordig zou je zoiets eerder met een microcontroller doen, maar als het moet dan kun je heel ver komen met wat standaard ic's en slim puzzelen :)
Victory through technology






Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures