relatie geluidssnelheid en lichtsnelheid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

relatie geluidssnelheid en lichtsnelheid

Zou de geluidssnelheid in een zwart gat de snelheid van licht kunnen benaderen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: relatie geluidssnelheid en lichtsnelheid

Vanwaar die gedachte?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: relatie geluidssnelheid en lichtsnelheid

Is er een snelheid geobserveerd waarmee lichamen in zo'n zwart gat verdwijnen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: relatie geluidssnelheid en lichtsnelheid

Interessant gedachtenexperiment. Aangezien geluid een medium nodig heeft (meestal lucht), kun je je eens voorstellen wat er met die lucht gebeurt in/rondom een zwart gat.

Berichten: 3

Re: relatie geluidssnelheid en lichtsnelheid

Dank voor de reacties.
 
Door de eigenschappen (en mogelijke veronderstelde eigenschappen) van een zwart gat en die van geluidsgolven naast elkaar te leggen kwam deze vraag in mij op.
Vooral de snelheidsverschillen in de voortplanting van een geluidsgolf in diverse materie maakten mij nieuwsgierig.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidssnelheid 

Berichten: 3

Re: relatie geluidssnelheid en lichtsnelheid

Als aanvulling op mijn voorgaande "verklaring" over mijn gedachtekronkel:
 
Wat gebeurt er met licht wanneer het wordt opgeslokt door een zwart gat?
 
Zou een (eventueel "ultiem") zwart gat (eventueel in het centrum of aan de rand) gezien kunnen worden als een soort van ultieme plek, "medium" of verschijnsel waar geluid zich optimaal kan voortplanten?
Eventueel zonder dat dit geluid gehoord kan worden misschien omdat dit als het ware opgesloten kan zitten in het zwarte gat? (Eventueel door het ontbreken van een drager voor dit geluid buiten het zwarte gat, al vraag ik mij dan gelijk ook weer af hoe het mogelijk is dat er geluiden van bijvoorbeeld een zogenaamde oerknal in het heelal waarneembaar schijnen te zijn. "Ze" knallen er nog steeds op los :roll: )
 
 
Er is mij niks bekend over geobserveerde snelheden waarmee lichamen in zwarte gaten verdwijnen.
Volgens mij is die snelheid o.a. afhankelijk van de omvang van een zwarte gat en de omvang van het lichaam dat zal worden opgenomen.
Dit eventueel met in acht neming van andere factoren als bijvoorbeeld de draaisnelheid van het zwarte gat en die van het op te nemen lichaam. (misschien is er een relatie tussen de omvang van een zwart gat en de draaisnelheid?)
 
http://www.scientias.nl/extreem-snel-zwart-gat-blijkt-met-de-helft-van-snelheid-van-het-licht-te-roteren/98462
 
 
Hier wordt gesproken over de snelste  gemeten windsnelheid van meer dan 32 miljoen kilometer per uur bij een stellair zwart gat:
http://www.scientias.nl/snelste-wind-bij-stellair-zwart-gat-gemeten/56431
Welke invloed zou deze snelheid van deze "wind" kunnen hebben op de snelheid van geluid?
Zou deze "wind" een "luchtkarakter" kunnen hebben? (ten aanzien van het "dragen" / verspreiden van geluid)
 
 
 
N.B.
Dit topic heb ik opgestart om te weten te komen wat er bekend is over mogelijke relaties en te proberen dit te begrijpen.
Misschien mag ik zelfs in het meest gunstigste geval iemand op een geniaal idee brengen. :oops:
Mochten mijn manier van communiceren en vele vragen als "niet wetenschappelijk" worden ervaren, dan komt dat o.a. door mijn niet wetenschappelijke achtergrond en mijn hoop dat de ik de wetenschap naast "volgers" ook mag zien als ontdekkers en verspreiders van kennis. :)  
Mocht mijn stuur dus een beetje los zitten, dan heb ik er geen moeite mee dat iemand dit even vast wil zetten. :lol:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: relatie geluidssnelheid en lichtsnelheid

Geluid is niets anders dan de voortplanting van een trilling door een stof. De trillingen planten zich in gassen en vloeistoffen anders voort dan in vaste stoffen. In het algemeen geldt; hoe dichter de stof hoe groter de voortplantingssnelheid. De voortplantingssnelheid in diamant bijvoorbeeld is met 12 km/s ongeveer 35 keer zo snel als in onze atmosfeer. 
Theoretisch zou de snelheid van geluid in bijvoorbeeld een neutronenster zeer hoog kunnen zijn, maar altijd minder dan de lichtsnelheid. Er is immers sprake van beweging van materie en die kan die van het licht in vacuüm nimmer overschrijden.
 
Een zwart gat dat geen materie vergaart bestaat uit een waarnemingshorizon waar de 'valsnelheid' gelijk is aan de lichtsnelheid. Maar daar op die horizon is dan niets aanwezig om de trillingen door te geven. In het centrum van het black hole bevindt zich mogelijk de singulariteit, maar die heeft geen afmetingen. Iets zinnigs over een singulariteit proberen te zeggen is onmogelijk.
 
Verzamelen black holes wel materie, dan zal de dichtheid ervan in de buurt van de waarnemingshorizon waarschijnlijk zeer hoog zijn, en eventuele trillingen in die materie zouden zich met zeer grote snelheid voortplanten en inderdaad beïnvloed kunnen worden door de 'windsnelheid' ter plaatse.
 
Toen het heelal vlak na de oerknal nog een zeer dicht plasma met geïoniseerd waterstof was, hebben drukgolven (wat niet hetzelfde is als geluidstrillingen) zich in die dichte materie verplaatst met snelheden niet veel lager dan die van het licht. Deze zogenaamde baryonisch akoestische oscillaties ontstonden doordat de fotonen niet vrij konden bewegen door botsingen met de vele vrije elektronen in het plasma. Overal in het jonge heelal ontstonden zo bolvormige bellen materie die in het nog ondoorzichtige heelal door de grote fotonendruk snel expandeerden.
Toen na 370.000 jaar het heelal zoveel was afgekoeld dat het doorzichtig werd (de vrije elektronen verenigden zich met protonen tot waterstof) hield deze fotonendruk plotseling op te bestaan, en bleven er reusachtige materiebellen over met vaste afmetingen. In de bel huist nog steeds de donkere materie (die niet door de fotonendruk naar buiten werd gedrukt), terwijl de schil uit een verdichting van gewone baryonische materie bestaat:
 
bao bubble.png
bao bubble.png (62.74 KiB) 995 keer bekeken
Baryonische bel. Bron Martin White, Berkeley.
 
Die bellen zijn weliswaar niet zichtbaar, maar met verfijnde statistische methodes kan de typische massaverdeling nog steeds herkenbaar worden gemaakt. De schil van de baryonische bellen wordt wel de geluidshorizon genoemd. Zie ook dit bericht.

Reageer