[wiskunde] Twee methoden berekenen faseverschil

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 467

Twee methoden berekenen faseverschil

Er zijn volgens mij twee methoden om een faseverschil te berekenen. Uiteraard komt er hetzelfde uit, maar eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom beide methodes geschikt zijn.
 
Het gaat om de volgende opdracht:
 
up = 7 sin(30πt)
uq = 7 sin(30πt - 4/5π)
 
Bereken het faseverschil van P en Q.
 
Methode 1
 
Herschrijven van uq geeft 7 sin(30π(t - 2/75))
Berekenen van periode: (2 π) / (30π) = 1 / 15
 
Faseverschil: (2 / 75) / (1 / 15) = 2 / 5
 
Methode 2
 
(4 / 5π) / (2π) = 2 / 5
 
Mijn vraag is dus waarom het beide goed uitkomt.
 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Twee methoden berekenen faseverschil

Je deelt gewoon teller en noemer door 30π. Als je teller en noemer door éénzelfde verschillend van nul getal deelt, blijft het getal ongewijzigd.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Twee methoden berekenen faseverschil

Wat bedoelt u precies? Ik deel toch alleen door 30π om de periode te berekenen bij methode 1?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Twee methoden berekenen faseverschil

Daar doet u dat inderdaad expliciet, dat is dus al de noemer. Nu vraag je je af waar je de teller door 30π deelt. Het is een beetje verstopt, maar gebeurt wel: 
JelmerMVL schreef: Methode 1
Herschrijven van uq geeft 7 sin(30π(t - 2/75))
Want
\(-\frac{4/5\pi}{30\pi}=-2/75\)
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Twee methoden berekenen faseverschil

Ik begrijp nu waarom methode 1 goed uitkomt. Echter vraag ik me nog wel af waarom dit dan hetzelfde is als methode 2. Bij methode 2 deel ik volgens mij nergens door 30π .

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Twee methoden berekenen faseverschil

Ik toonde gewoon aan dat methode 1 hetzelfde is als methode 2, maar dan met teller en noemer gedeeld door 30pi. 
 
Dus als je de teller en noemer van methode 2 beide deelt door 30pi, kom je dezelfde getallen uit als bij methode 1 (ga dat eens na). Dat is (wiskundig) de reden waarom je dezelfde uitkomst krijgt. De uitkomst van een breuk blijft ongewijzigd wanneer je teller én noemer door het zelfde getal deelt (of vermenigvuldigd). Ken je die rekenregel? Zo niet, geef ik wat voorbeeldjes.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Twee methoden berekenen faseverschil

Bij methode 1 deel ik inderdaad teller en noemer door 30π. Hier komt dan het juiste antwoord uit.
Bij methode 2 komt er via een andere manier ook het juiste antwoord uit. En als ik het dus goed begrijp, zegt u dat dit komt omdat je bij methode 2 net zo goed teller en noemer door 30π kunt delen, aangezien dit de uitkomst niet verandert. Ik ben overigens bekend met de rekenregel.
 
Begrijp ik u zo goed?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Twee methoden berekenen faseverschil

Nee ik denk dat ik je verward heb. Ik zal het eens met een algemeen voorbeeld tonen waarom je hetzelfde uitkomt:
beschouw sin(xt) en sin(xt+y)
 
Met jouw eerste methode:
\(sin(x(t+\frac{y}{x}))\)
Periode: 2pi/x
faseverschil:
\(\frac{(y/x)}{(2pi/x)}=\frac{y}{2\pi}\)
Rechterlid is jouw tweede methode. Het komt hetzelfde uit omdat je die x mag schrappen in de breuk.
 
Daarnaast, geef eens je definitie van faseverschil? Ik kom iets anders uit, maar het kan gebeuren dat je een andere definitie hebt (Nederland vs België). Mij is geleerd dat faseverschil hier gewoon 4/5*pi radialen is.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Twee methoden berekenen faseverschil

Met het algemene voorbeeld zie ik meteen wat u bedoelt, aangezien de teller en noemer delen door x net zo goed weggelaten mag worden. Echter kan ik het nog niet terugvertalen naar mijn opgave wanneer ik uw notatie gebruik.
 
Afbeelding
 
Bij methode 1 geldt immers niet dat 75 hetzelfde is als 30π. Ik maak denk ik een rare denkstap?
 
Dan even terug naar de definitie. Ik heb helaas niet in het boek een duidelijke definitie kunnen vinden. Het enige wat er staat is het volgende:
 
In plaats van faseachterstand of fasevoorsprong wordt er ook gesproken over het faseverschil tussen de punten P en Q. Hierbij is het niet duidelijk wel van de punten een fasevoorsprong heeft.
 
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Twee methoden berekenen faseverschil

Dat delen door 30pi is al gebeurt tijdens het herschrijven:
JelmerMVL schreef: uq = 7 sin(30πt - 4/5π)
Herschrijven van uq geeft 7 sin(30π(t - 2/75))
\(\frac{4/5\pi}{30\pi}=2/75\)
[/size]
 
Dus vervang 2/75 door
\(\frac{4/5\pi}{30\pi}\)
En je bent er. Zie je het nu?
 
Als je boek het zo definieert, hoe kom je dan aan deze werkwijze?
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Twee methoden berekenen faseverschil

Sorry, dat is natuurlijk wat u in bericht 4 ook al aangaf.
Nu zie ik inderdaad wel waarom beide methoden op hetzelfde uitkomen.
 
Deze werkwijze komt uit de uitwerkingen van de methode. Ik begrijp overigens wel degelijk waarom u in eerste instantie zou zeggen dat het antwoord gewoon 4/5*pi radialen is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Twee methoden berekenen faseverschil

Nu ben ik even niet mee. Je zegt dat de werkwijze komt van de methode? Vanwaar komt die methode dan?
 
Het kan hoor, dat je boek het op die manier bedoelt. Je kan op verschillende manieren faseverschil definiëren en dezelfde conclusies trekken.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Twee methoden berekenen faseverschil

De methode Getal & Ruimte (2007).
 
Overigens heel erg bedankt voor de uitleg.

Reageer