genetisch gemodificeerde voedselproducten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

genetisch gemodificeerde voedselproducten

Hoi allemaal! 
 
Ik doe een onderzoek naar het imago van Monsanto Company en genetisch gemanipuleerde voedselproducten onder de Nederlandse consument in de leeftijd 25 tot 40 jaar. Wat ik tot nu toe heb ondervonden is dat deze groep voornamelijk een negatieve mening heeft over genetische manipulatie en Monsanto Company. Hoe ervaren jullie dit? En waar denken jullie dat dit beeld vandaan komt?
 
Alvast bedankt voor je reactie!

Berichten: 12.262

Re: genetisch gemodificeerde voedselproducten

Het zal meerdere oorzaken hebben.

Monsanto zelf is niet bepaald populair, onder meer omdat het (kleinere) boeren heeft aangeklaagd (in de vs) wiens gewassen ongewenst bestuifd waren door soortgenoten met monsanto technologie, en die zaak gewonnen heeft. Dat voelt weinig eerlijk aan. Daarnaast is het sowieso een voedselreus en het sentiment is niet zo best.

Wat GM voedsel in het algemeen betreft is het een lastiger verhaal. Er bestaat onder een deel van de bevolking een zekere aversie of angst, waarschijnlijk gevoed door campagnes van greenpeace en dergelijke. Die geven de perceptie dat de producten van GM gewassen om een of andere reden onveilig zouden zijn voor consumptie, zonder dat daar enige feitelijke basis voor is.

Persoonlijk vind ik monsanto ook niet bepaald een sympathieke toko, maar over de voedselveiligheid van hun gewassen maak ik me geen zorgen. Sterker, ik zie in genetische modificatie een kans om voedsel goedkoper te produceren, en/of in regio's waar dat moeilijk gaat en dergelijke - iets dat feitelijk wel nodig is gezien de moeizame verdeling van voedsel over de wereld momenteel.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: genetisch gemodificeerde voedselproducten

Ik sluit me aan bij wat Benm hierboven zei. 
 
In Europa is het negatieve beeld van GM voedsel ook deels ontstaan door een verlies in vertrouwen van de voedselveiligheid. In de jaren 90 hebben we verschillende voedselschandalen gehad, denk maar aan de dolle koeienziekte in het Verenigd Koninkrijk en de dioxine crisis in België. Zo'n verlies in vertrouwen komt een technologie als GM natuurlijk niet ten goede en vormde meteen ook de basis voor campagnes van Greenpeace en andere organisaties.
 
Monsanto is inderdaad niet het meest sympathieke bedrijf en het is ontegensprekelijk een multinational. Je mag zo'n bedrijf echter niet eenzijdig beoordelen als "goed" of "slecht", want beide aspecten zijn zeker aanwezig. Daarnaast zijn het vaak ook enkel die multinationals die de middelen hebben om nieuwe GM producten op de markt te brengen. Het ontwikkelen van een GM crop vraagt naast de gigantische kostprijs ook heel wat administratief werk (op vraag van de regulatory authorities) waar je als start-up gewoonweg de middelen en of de kennis niet voor hebt. 
 
 
Benm schreef:Persoonlijk vind ik monsanto ook niet bepaald een sympathieke toko, maar over de voedselveiligheid van hun gewassen maak ik me geen zorgen. Sterker, ik zie in genetische modificatie een kans om voedsel goedkoper te produceren, en/of in regio's waar dat moeilijk gaat en dergelijke - iets dat feitelijk wel nodig is gezien de moeizame verdeling van voedsel over de wereld momenteel.
 
Precies! GM technologie alleen gaat honger de wereld niet uithelpen, maar het kan daar wel bij helpen. Het is belangrijk dat grote bevolkingsgroepen de potentie van een dergelijke technologie gaan inzien.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 29

Re: genetisch gemodificeerde voedselproducten

Ik ben dan nog wel geen 25 maar ik vind het wel een interessante vraag.
 
Over Monsanto weet ik weinig, maar het verhaal van Benm klinkt inderdaad weinig positief.
 
Over genetisch gemanipuleerd voedsel ben ik niet erg enthousiast. Waarom? Het voelt als "niet natuurlijk" en lijkt me om die reden de grens over. Kortom mijn mening is met weinig wetenschappelijk onderzoek gestaafd maar zo denk ik er nu eenmaal over.
 
Waar ik persoonlijk niet zo voor ben is stellen dat het veilig is omdat er geen wetenschappelijk bewijs is dat het schadelijk is. Dat dat bewijs er nog niet is wil niet zeggen dat het niet schadelijk is. Er zijn legio voorbeelden van dingen die massaal gebruikt werden door consument/bedrijf en later flink schadelijk bleken te zijn.
 
Om die reden ga ik op mn gevoel af en sluit ik me eerder bij standpunten van Greenpeace en dergelijke aan. Toch moet ik toegeven dat het wel een (gedeeltelijke) oplossing voor het voedsel probleem zou zijn.

Berichten: 12.262

Re: genetisch gemodificeerde voedselproducten

Waar ik persoonlijk niet zo voor ben is stellen dat het veilig is omdat er geen wetenschappelijk bewijs is dat het schadelijk is. Dat dat bewijs er nog niet is wil niet zeggen dat het niet schadelijk is. Er zijn legio voorbeelden van dingen die massaal gebruikt werden door consument/bedrijf en later flink schadelijk bleken te zijn.
De vraag is dat wat je als 'overtuigend bewijs' van veiligheid zou accepteren. Je kunt geen experiment doen dat aantoont dat GM voedsel op of andere manier gevaarlijk is voor degene die het eet. Niet in dierproeven, niet in bevolkingsonderzoek, en ik zie niet in hoe het wel zou kunnen. Verder ontbreekt domweg een mechanisme waarom GM voedsel gevaarlijk zou zijn. Je kunt zo'n gewas analyseren, zien welke eiwitten erin zitten, welke mogelijk toxines en dergelijke. Als je daarin niets gevaarlijks aantreft is er geen reden te stellen dat dit gewas gevaarlijker is voor de gezondheid dan een willekeurig (niet gemodificeerd) gewas dat normaliter als voedsel wordt gebruikt.

Overigens zijn toxines wel een lastige kwestie. Neem bijvoorbeeld iets als aardappels, gewoon natuurlijke, ongemodificeerde. An sich kun je die prima eten, tenzij je ze eerst een tijdje in het licht laat liggen. Dit volstrekt veilige en ongemodificeerde knolletje produceert dan solanine, een toxine waar je flink last van kunt krijgen en incidenteel zelfs dodelijk is.

Uiteraard zou een GM aardappel precies datzelfde doen in het licht, maar noem je die dan onveilig omdat het een GM product is? Je hebt een voorbeeld van iemand die ziek werd naar consumptie van een GM product, maar die modificatie had daar helemaal niets mee te maken... maar wellicht wel met de samenstelling van de koolhydraten in de aardappel waardoor je die veiliger kunt bakken en daarmee minder carninogenen binnen krijgt als je er een frietje van maakt.
Victory through technology

Reageer