[wiskunde] Wisselen limiet en som

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

Wisselen limiet en som

We hebben enkele oef gemaakt op verwisselen van limiet en integraal (in het kader van Leb. int.) er is echter een oef die we niet hebben gemaakt maar die ik wel heb proberen oplossen. (zie bijlage)
Maar hoe moet je dit exact aanpakken?
 
Bijlagen
Schermafbeelding 2014-05-17 om 22.36.38.png
Schermafbeelding 2014-05-17 om 22.36.38.png (55.92 KiB) 159 keer bekeken

Berichten: 546

Re: Wisselen limiet en som

Het probleem zit hem dus in het verwisselen van limiet en integraal? Of lukt deel 2 ook niet?

Berichten: 12

Re: Wisselen limiet en som

Het verwisselen zelf is geen probleem, ik moet échter ook een rigoreus argument hebben WAAROM ik reeks en limiet zomaar mag switchen, het antw. ligt vanzelfspreken bij de monotone conv. maar ik weet niet hoe dit hier toe te passen?
Voor deeltje b kom ik uit op π^2/3 wat correct is. Echter heb ik bij de berekening een beetje moeten "prutsen" ik weet niet of sommige dingen daarvan zomaar mogen: bvb. ik heb het opgelost met partiele integratie en op een gegeven moment stond er na het invullen -(-inf*-inf*0) waar ik stil zwijgend 0 van heb gemaakt omdat er in de inleiding van de cursus stond dat we over de gecomplementeerde R werkten (oneindig er dus bij) in mijn ogen dik gepruts maar het resultaat stond er hiermee wel.
Suggesties?

Berichten: 546

Re: Wisselen limiet en som

Voor dat geval van oneindig x nul bedoel je waarschijnlijk xn ln2 (x) bij x = 0. Daar kun je toch gewoon L'hopital toepassen, of iets dergelijks, zodat je weet dat dat naar nul gaat?
 
Hoe dat met die monotone convergentie zit weet ik ook niet, misschien dat iemand anders je daarmee verder kan helpen.

Berichten: 12

Re: Wisselen limiet en som

Het eerste probleem is opgelost aangezien in het begin van de cursus -+inf*0 per def. 0 is. Maar als me nog iemand zou kunnen helpen met die monotone convergentie?

Reageer