Springen naar inhoud

Natuurkunde lichtbreking

• Log in om te kunnen reageren

nijode999

nijode999

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2014 - 14:20

Hallo,

hoe werkt dit?

Opgave 5

Een lichtstraal valt loodrecht op het zijvlak AC van een glazen prisma. Dit is weergegeven in figuur 4.4.

67aab9d6421f72c6f566ec2f151d103f.jpg

Figuur 4.4

De lichtstraal treft het zijvlak BC en blijkt scherend langs het zijvlak BC het prisma uit te gaan.

a     Teken in figuur 4.4 het verdere verloop van de lichtstraal.

b     Geef in de figuur 4.4 de grenshoek aan en bepaal hoe groot de grenshoek van de glassoort is.

c     Bereken de brekingsindex van de glassoort.

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44815 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 mei 2014 - 14:32

Hoever kom je hier zelf al mee? Zie ook onze huiswerkbijsluiter

termen als grenshoek, hoek van inval, hoek van breking, wet van snellius, zijn die bekend? En wat kun je daar zelf al mee? 

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

nijode999

nijode999

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2014 - 14:36

Hoever kom je hier zelf al mee? Zie ook onze huiswerkbijsluiter

termen als grenshoek, hoek van inval, hoek van breking, wet van snellius, zijn die bekend? En wat kun je daar zelf al mee? 

Ze zijn allemaal bekend, maar ik weet niet hoe ik die kan toepassen op deze, bij normale brekingen snap ik dat wel, maar niet bij zo'n driehoek.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44815 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 mei 2014 - 16:48

je hoeft niks "toe te passen" bij deze driehoek, het verloop van de straal wordt gegeven

De lichtstraal treft het zijvlak BC en blijkt scherend langs het zijvlak BC het prisma uit te gaan

dat komt er dus zó uit te zien:

prisma.jpg

dwz, op dat grensvlak binnen die cirkel kan dat volgens de beschrijving 2 kanten op, maar ik neem aan dat je één van die twee richtingen wel kunt uitsluiten?

bepaal nu de hoek van inval en de hoek van breking, en pas Snellius toe. 

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8780 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 mei 2014 - 01:04

Ik vind het een wat vreemde opgave, veronderstelt dat je dit in de praktijk zou uitproberen.

Afhankelijk van de brekingsindex kunnen er meerdere dingen gebeuren (ik weet niet wat de standaardwaarde voor "glas" is, dat verschilt nogal tussen bierglazen en het materiaal waar men lenzen van maakt). De meest logische tekening lijkt me echter een situatie waarbij een deel van het licht terugkaatst het prisma in vanaf lijn BC, en een ander deel er naar rechts-onder afgebogen uit komt.
Victory through technology

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44815 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 mei 2014 - 09:33

Ik vind het een wat vreemde opgave, veronderstelt dat je dit in de praktijk zou uitproberen.

OK, normaal gesproken doe je zo'n grenshoekproefje met een halfcirkelvormig prisma, zoals in dit filmpje

(dat kan ook perfect andersom, lichtstraal erin vanaf de bolle kant, en dan heb je eigenlijk de situatie zoals in de opgave)

Afhankelijk van de brekingsindex kunnen er meerdere dingen gebeuren

Niks vreemds aan, mits je de hoeken van je prisma maar kiest afhankelijk van de brekingsindex van je materiaal.

We moeten dit ook niet ingewikkelder willen maken dan nodig. Hier is eenvoudigweg via een denkstap gegeven onder welke hoek een lichtstraal inwendig op een glas-luchtgrensvlak valt, gegeven dat dát de grenshoek is, en gevraagd wat dan de brekingsindex van het materiaal is. 

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8780 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 mei 2014 - 17:01

Toch zie je in het fimpje precies het praktische probleem gebeuren: Naarmate de hoek groter wordt refecteert er meer licht van het grensvlak af. Bij 70 graden is het ongeveer de helft, bij 80 graden is de refectie sterker dan het licht dat uberhaupt het prisma in gaat.

Dit werkt de andere kant op precies hetzelfde: Als je zo'n half rondje neemt en via de bolle kant erin schijnt tot het licht er onder een hoek van bijna 90 graden uit komt, dan reflecteert er meer dan eruit komt. Het licht dat eruit komt voldoet verder prima aan de wet van Snelius, maar als je die hoek voorbij gaat kom je op totale interne reflectie, waarschijnlijk het volgende hoofdstuk :)
Victory through technology

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44815 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 mei 2014 - 17:11

Toch zie je in het fimpje precies het praktische probleem gebeuren: 

Doet er voor deze opgave in het geheel niet toe.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 mei 2014 - 18:41

stel de absolute brekingsindex van lucht op 1

bepaal nu de grenshoek g (met de grenshoek wordt altijd de hoek van inval genoemd)

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures